داروهای بیمارستانی فقط در سطوح داروخانه های بیمارستانی عرضه می شود

۱۸ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۷ کد : ۲۸۴۶۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۲۷
معان غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در سال گذشته بالغ بر ۱۰۰۰ بازرسی از داروخانه ها صورت گرفته است.
داروهای بیمارستانی فقط در سطوح داروخانه های بیمارستانی عرضه می شود

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان بیان کرد: در این معاونت نظارت های مختلفی بر کالاهای سلامت محور که شامل دارو، تجهیزات پزشکی و مکمل های غذایی و ورزشی، فرآورده های خوراکی، آشامیدنی و آرایشی و بهداشتی می شود، صورت می گیرد.

وی افزود: علاوه بر بیمارستان ها و داروخانه های دولتی، 130 داورخانه خصوصی در استان فعالیت دارند که بر همگی اعم از دولتی و خصوصی نظارت می شود.

وی تاکید کرد: شهروندان در صورت مشاهده هرگونه تخلف در داروخانه ها می توانند در ساعات اداری با سامانه 190 تماس و یا در ساعات غیر اداری با شماره 09188939395 تماس گرفته و موضوع و همچنین سوالات خود را مطرح نمایند.

دکتر علیمرادیان در ادامه خاطرنشان کرد: بحث تامین داروهای شیمی درمانی، داروهای ام اس، داروهای سرطانی، داروهای پیوندی و همچنین کمبود سرم از مهمترین چالش های این حوزه بوده که با تلاش هایی که صورت گرفته سعی شد ضمن جلوگیری از بروز مشکل برای بیماران، سهمیه دارویی استان نیز مدیریت شد که از خروج بی رویه آن نیز جلوگیری به عمل آمد.

وی افزود: در خصوص فرآورده های آرایشی - بهداشتی  و غذایی نیز نظارت بر همه 500 واحد صنعتی و کارخانه فعال در این حوزه با جدیت صورت می گیرد.

معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: همچنین بازدید و برخورد با متخلفان با عرضه کالاهای سلامت محور خارج از چهارچوب و قوانین سلامتی در عطاری ها، سوپرمارکت ها،باشگاه های ورزشی و آرایشگاه ها است که در همین راستا در سال گذشته بالغ بر 160 بار بازرسی از عطاری و باشگاه های ورزشی انجام شده که منجر به کشف 870 قلم محصول غیر مخدر و 170 قلم داروی مخدر به ارزش بالغ بر 320 میلیون تومان شده است.

وی به جوانان و خانم ها توصیه کرد: به هیچ عنوان فریب تبلیغات مبنی بر مکمل های قوی و لاغری را نخورند چراکه تمام این داروها جعلی و تغلبی است و داروهای عرضه شده در این اماکن قاچاق بوده و از وزرات بهداشت هیچگونه مجوزی ندارد و ممکن است سلامت آنها را تهدید کند.

وی تاکید کرد: در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو که آزمایشگاه مرجع استان است، آزمایشات مختلفی بر روی صحت و سلامت محصولاتی که به صورت نمونه گیری از سطح شهر و کارخانجات توسط همکاران اداراه ی نظارت و مرکز بهداشت اخذ و به این مرکز ارسال شده انجام و مواردی چون آلودگی میکروبی فرآورده ها، آلودگی قارچی، ترکیبات فیزیکی و شیمیایی و انطباق آن با استاندارهای موجود، مورد بررسی قرار می گیرند.

دکتر علیمرادیان گفت: سال گذشته بالغ بر 30 هزار آزمون تخصصی بر روی 4 هزار نمونه انجام شده که حدود 90 درصد نمونه از جنبه های مختلف،منطبق تشخیص داده شد و مابقی نیز غیر منطبق و با آنها برخورد لازم صورت گرفت.

وی در پایان گفت: اندازه گیری میزان جوهر قند، اندازه گیری کافئین، رنگ های مصنوعی در شیرینی جات، نیز در آزمایشگاه شیمی این معاونت انجام می گرد که در نوع خود کم نظیر بوده و جزء معدود استان هایی هستیم که توانایی انجام این آزمایش را دارند.

کلید واژه ها: فهرست داروهای بیمارستانی داروخانه ها دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :