تشخیص اشتباه برخی داروهای گیاهی و بروز عوارض ناگوار

۲۳ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۶ کد : ۲۸۵۴۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۴۰۷
معاون غذا و دارو اراک در رابطه با عوارض ناخواسته گیاهان دارویی گفت: یکی از عوارض ناخواسته ی داروها، جمع آوری غلط گیاهان دارویی توسط افراد ناآگاه و بی تجربه زیرا گاهی گیاهان سمی وارد گیاهان اصلی می شود.
تشخیص اشتباه برخی داروهای گیاهی و بروز عوارض ناگوار

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: مثلا سبزی جعفری شبیه یک گیاهی به نام شوکران است. جعفری یک گیاه خوراکی است و شوکران یک گیاه سمی. یا مثلا سورنجان خیلی شبیه پیازچه های معمولی است و ممکن است عدم تشخیص درست آن باعث مسمومیت شود.

این استاد دانشگاه اشاره کرد: تقلبات زیادی در تولید داروهای گیاهی می شود مثلا گاهی در داروهای گیاهی لاغری ، متفورین و لووتروکسین میریزند و به مردم عرضه می کنند.

نحوه مصرف گیاهان دارویی را پزشک تعیین می کند

وی با تأکید براینکه نوع و نحوه مصرف گیاهان نیز بسیار مهم است، بیان داشت: اینکه داروی گیاهی به صورت ضماد، مرهم،دمنوش، دود دادنی، بخور یا حتی اینکه در بینی چکانده شود، روش های مختلفی هستند که باید تحت نظر پزشک انجام شود.

علیمرادیان اضافه کرد: مثلا گیاه اسفرزه اگر با آب خنک خورده شود، ملین، ضد سنگ و کاهنده کلسترول است اما اگر آن را با آب گرم مخلوط کنید ایجاد لعاب می کند و برای مصرف موضعی خوب و کاهنده التهابات پوستی است اما خوردن آن با آب گرم منجر به انسداد عروق می شود.

این داروساز گفت: مثلا گیاه بنفشه باید به صورت دمنوش مصرف شود و اگر بجوشد خواصش از بین می رود چون گل بنفشه گلی لطیف است اما رازیانه خصوصا ریشه هایش بهتر است چند دقیقه بجوشد تا خاصیت دار شود.

وی افزود: مثلا داروهای گیاهی که برای معده مصرف می شوند نباید خیلی کوبیده شوند و باید "جریش" شوند یعنی باید نیم کوب باشند، اگر خیلی پودر شوند خواصی برای معده ندارند و بیشتر خواص کبدی دارند.

زمان درست استفاده از داروهای گیاهی در اثربخشی درمان بسیار موثر است

معاون غذا و دارو در رابطه با زمان استفاده از داروهای گیاهی گفت: اینکه دارو قبل غذا، همراه غذا یا بعد از غذا استفاده می شود بسیار مهم است.مثلا دارویی که برای کبد تجویز می شود حتما باید قبل غذا یا دو ساعت قبل غذا مصرف شود یعنی شکم نباید زیاد پر باشد تا دارو به خوبی در کبد جذب شود. داروهای گیاهی برای اعصاب مانند سنبل الطیب هم نباید با شکم پر خورد شوند و حتما باید قبل غذا یا چند ساعت از غذا گذشته باشد.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک مطرح کرد: مثلا برخی داروها مانند خار مریم و لیورگل را باید حتما همراه غذا بخورید زیرا اگر با شکم خالی بخورید گوارش را اذیت می کند. برخی داروهای ضد التهاب گیاهی مانند فلوس یا خیار شنبر حتما باید با روغن بادام شیرین خورده شود چون در غیر اینصورت به دیواره روده ها می چسبد و زخم های گوارشی ایجاد می کند.

معاون غذا و دارو در پایان یادآور شد: برخی داروهای قابض مانند به و انار نیز اگر قبل از غذاخورده شود باعث لینت شده و دستگاه گوارش را شل می کند اما اگر بعد از غذا خورده شود یبوست می آورد. ما برای بیمارانی که رفلاکس دارند می گوییم اینها را بعد از غذا بخورند یا برخی میوه و داروها را می گوییم قبل از غذا بخورند.

 

کلید واژه ها: تشخیص اشتباه برخی داروهای گیاهی معاون غذا و دارو اراک


( ۱۸ )

نظر شما :