مصرف خودسرانه و بی رویه دارو برای سالمندان عوارض دارد

۲۴ مرداد ۱۴۰۱ | ۰۹:۴۳ کد : ۲۸۵۶۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۷۷
معاون غذا و دارو اراک گفت: اگر تعداد دارویی که توسط سالمندان مصرف می‌شود زیادی باشد احتمالاً مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کند.
مصرف خودسرانه و بی رویه دارو برای سالمندان عوارض دارد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در رابطه با این خبر که ۸,۱ میلیون سالمند بیش از دو دارو مصرف می‌کنند مطالبی ارائه کرد.

دکتر علیمرادیان در ابتدا با تذکر این مطلب که مصرف دو نوع دارو لزوماً اشتباه و چیز بدی نیست گفت: اگر تعداد دارویی که توسط سالمندان مصرف می‌شود زیادی باشد احتمالاً مشکلاتی برای فرد ایجاد می‌کند البته این شامل مواردی نمی‌شود که توسط پزشک تجویز شده بلکه شامل مواردی است که فرد نباید دارویی را استفاده کند اما سرخود و زیادی استفاده می‌کند.

وی در ادامه با بیان اینکه حدود ۱۰ درصد از جمعیت کشور معادل حدوداً ۸ میلیون نفر، سالمند در کشورمان داریم اظهارکرد: این موضوع که ۸ میلیون نفر سالمند از دو نوع دارو استفاده می‌کنند مطلب صحیحی نیست.

معاون غذا و دارو همچنین درمورد برنامه ریزی  برای این مسئله نیز گفت: ما در این معاونت به دنبال این هستیم که با یک برنامه‌ی ساده بتوانیم از تجویز زیادی دارو برای سالمندن در زمانی که به بیمارستان و مراکز سرپایی مراجعه می‌کنند جلوگیری و این موضوع را کنترل کنیم.

دکتر علیمرادیان از ارائه آموزش‌هایی در این اداره برای جلوگیری از خود درمانی در سالمندان سخن گفت و اظهارکرد: اگر هر دارویی بدون تجویز مصرف شود خطرناک است و مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی هم اگر توسط متخصص تجویز نشوند می‌توانند خطرناک باشند.

این مقام مسئول اظهارکرد: اداره سلامت سالمندان وزارت بهداشت و همچنین سازمان غذا و دارو به دنبال این هستند که ساز و کاری را فراهم کنند تا کمتر این اتفاق بیفتد و سالمندان داروهای خودسر و بدون تجویز مصرف نکنند.

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه و بی رویه دارو معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :