آنتی­ بیوتیک­‌ها بر عفونت­‌های ویروسی بی­‌تاثیر هستند

۲۹ مرداد ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۳ کد : ۲۸۶۶۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۳۶۰
معاون غذا و دارو اراک گفت: بر خلاف تصور عموم، آنتی­ بیوتیک­‌ها بر عفونت­‌های ویروسی بی­‌تاثیر هستند و منجر به بهبود نمی‌شوند؛ به همین دلیل هنگامی که سرما می‌خوریم به هر میزان نیز آنتی­ بیوتیک مصرف کنیم باز هم بهتر نمی ‌شویم و کار اشتباه این است که دائم از آنتی­ بیوتیک­‌های متنوع استفاده کنیم.
آنتی­ بیوتیک­‌ها بر عفونت­‌های ویروسی بی­‌تاثیر هستند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت:تشخیص اینکه عفونت ویروسی است یا باکتریایی فقط بر عهده­ پزشک است؛ یک سری علائم و شاخص ‌ها وجود دارد که به پزشک در تشخیص کمک می­‌کند که متناسب با آن، داروی مناسب را تجویز کند یا حتی هیچ دارویی تجویز نکند.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: هر زمان که یک داروی آنتی­ بیوتیک را با تشخیص خود یا افراد غیرپزشک مصرف کنیم، یک قدم به سمت عوارض جانبی و مقاومت آنتی­ بیوتیکی پیش می­ رویم. بسیاری از عفونت­‌های ویروسی مانند سرماخوردگی، آنفولانزا و بسیاری از گلودردها نیازی به درمان با آنتی بیوتیک ندارند.

معاون غذا و دارو اظهارداشت: مقاومت آنتی­ بیوتیکی به این معناست که در صورت ابتلا به عفونت باکتریایی حتی با مصرف دارو، باکتری‌ها هم­چنان به رشد و فعالیت ادامه می‌دهند و دارو قادر نیست باکتری را از بین ببرد و از فعالیت بیماری­‌زایی­ آن جلوگیری کند.  

وی تاکید کرد: مصرف بیش از حد و غیراصولی آنتی­ بیوتیک­‌ها به باکتری­‌ها فرصت می­‌دهد مکانیسم­‌های دفاعی آنها را برای مقاومت در برابر داروها فعال­‌تر کنند. هر زمانی که هر فردی در جامعه یک آنتی­‌بیوتیک مصرف می‌کند، باکتری‌های حساس و مفید بدن از بین می­‌روند اما باکتری‌های مقاوم شروع به رشد و تکثیر می­‌کنند.
 

مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک‌ها در کشور بسیار بالاست

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک ها در کشور بسیار بالاست، ادامه داد: آمار مشخصی در این زمینه وجود ندارد؛ تا قبل از اجرای طرح دارویاری به دلیل ارزان بودن آنتی بیوتیک ها در کشور نسبت به کشورهای همجوار، آنها قاچاق هم میشدند و میزان مصرف خودسرانه و قاچاق آنتی بیوتیک ها بالاتر از میزان فروش دارو بود.

به گفته وی، مردم باید بدانند که مصرف آنتی بیوتیک بدون نسخه پزشک ضرر دارد و تاثیری در روند بهبودی بیماری‌های ویروسی نداشته و بیماری‌های کبدی و کلیه را ایجاد می‌کند.

فروش آنتی بیوتیک‌ها بر اساس قانون ممنوع است
معاون غذا و دارو تاکید کرد: آنتی بیوتیک مانند آب، نان و نمک نیست که هر وقت نیاز پیدا کردیم مصرف شود، استفاده از آن باید استاندارد و بر اساس تجویز پزشک باشد، فروش آنتی بیوتیک ها بر اساس قانون ممنوع است اما بی‌رویه هم توسط پزشکان تجویز می‌شود و مردم نیز به داروخانه‌ها اصرار می‌کنند که بدون نسخه عرضه کنند.

علیمرادیان خاطرنشان کرد: یکی از راه‌های کاهش مقاومت میکروبی ناشی از آنتی‌بیوتیک‌ها، مصرف منطقی آنها است و مردم نباید فریب تبلیغات کاذب را در فضای مجاز بخورند.

کلید واژه ها: مصرف آنتی بیوتیک معاون غذا و دارو اراک


( ۲۳۶ )

نظر شما :