اثر بخشی داروهای تزریقی بهتر است یا خوراکی

۰۴ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۴:۵۴ کد : ۲۸۸۴۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۴۸
دکتر علیمرادیان؛ معاون غذا و دارو اراک گفت: در میان مردم این تصور رایج وجود دارد که فرآورده های تزریقی به مراتب بهتر از داروهای خوراکی هستند، در حالی که اثربخشی داروهای تزریقی لزوماً بیشتر از داروهای خوراکی نیست.
اثر بخشی داروهای تزریقی بهتر است یا خوراکی

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر علیمرادیان معاون غذا ودارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت:ایران به لحاظ میزان مصرف دارو جزء 20 کشور نخست دنیاست و بالاترین مصرف سرانه دارو در جهان را دارد. در ایران، مصرف سرانه داروهای تزریقی در سال 4 برابر میانگین جهانی است، این در حالی است که تزریقات، به تنهایی و جدای از عوارض دارو، خود فرآیندی خطرآفرین است. 

 

دکتر علیمرادیان افزود: از سوی دیگر در میان مردم این تصور رایج وجود دارد که فرآورده های تزریقی به مراتب بهتر از داروهای خوراکی هستند در حالی که اثربخشی داروهای تزریقی لزوماً بیشتر از داروهای خوراکی نیست، لذا در مواردی که امکان استفاده از اشکال غیر تزریقی داروها وجود دارد، باید از تجویز و مصرف فرآورده های تزریقی اجتناب گردد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک ادامه داد: داروهای تزریقی می توانند منجر به بروز عوارض خاصی شوند. از جمله این عوارض می توان به مواردی نظیر آسیب به عصب در محل تزریق، آسیب به عروق در محل تزریق، آبسه یا سایر عوارض در محل تزریق، خون مردگی و خونریزی های زیرپوستی، ایجاد زخم و باقی ماندن جای آن در محل تزریق اشاره نمود.

معاون غذا و دارو با اشاره به اینکه احتمال انتقال بیماریهای عفونی مانند هپاتیت B ،هپاتیت C و ایدز در میان بیماران و کادر درمانی در اثر تزریق های غیرضروری گفت: بدیهی است یکی از راههای پیشگیری از انتقال این بیماریها، کاهش تجویز و مصرف غیرضروری داروهای تزریقی می باشد.

 وی اشاره کرد: کنترل و درمان عوارض ناشی از داروهای تزریقی، در بسیاری از موارد، نسبت به سایر اشکال دارویی مشکل تر می باشد، لذا به منظور پیشگیری از بروز این قبیل عوارض، می بایست از تجویز و مصرف غیرضروری داروهای تزریقی خودداری گردد.

کلید واژه ها: داروهای تزریقی داروهای خوراکی معاونت غذا و دارو


( ۱۰ )

نظر شما :