داروی گیاهی مانند هر دارویی به دز و کاربرد مشخص نیاز دارد

۲۸ شهریور ۱۴۰۱ | ۱۱:۴۷ کد : ۲۹۳۶۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۷۵
معاون غذا و دارو اراک گفت: داروهای گیاهی اگر در محدوده درمانی مورد نظر و با دز مشخص مصرف نشوند اثر درمانی که ندارند هیچ، احتمال دارد اثر جانبی سوء هم داشته باشند.
داروی گیاهی مانند هر دارویی به دز و کاربرد مشخص نیاز دارد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در مصاحبه ای بیان کرد:

آیا تفکر اینکه داروهای گیاهی ضرری ندارند درست است؟

دکتر علیمرادیان: این تفکر غالباً در جامعه وجود دارد ولی این تصور خیلی درستی نیست به دلیل اینکه داروی گیاهی مانند هر دارویی به دز و مقدار و کاربرد مشخص نیاز دارد و اگر در محدوده درمانی مورد نظر و با دز پیش‌بینی‌ شده مصرف نشود اثر درمانی که ندارد هیچ، احتمال دارد اثر جانبی سوء هم داشته باشد؛ بنابراین با داروی گیاهی هم مثل داروی شیمیایی باید برخورد کرد با تفاوت‌هایی و این که داروهای گیاهی محدوده سلامتشان بازتر است و مسمومیت یا ضرر حاد در آنها کمتر اتفاق می‌افتد. توجه داشته باشند برخی از این ارقام را که بدون نسخه دریافت می‌کنند روی بسته بندی آنها تاییدیه غذا و دارو و قید شده باشد و حتماً با تجویز پزشک یا مشاور داروساز داروخانه مصرف شود.

با توجه به تبلیغات گسترده در فضای مجازی برای داروهای گیاهی مختلف، چگونه تقلبی بودن آنها را تشخیص دهیم؟

دکتر علیمرادیان: یک نکته کلی و جامع این است که محل عرضه دارو و فرآورده‌های دارویی مشخص است برای اینکه اطمینان خاطر داشته باشیم که محصولی اصلی است باید مراجعه به داروخانه کنیم؛ چون به محصولات داروخانه‌ها نظارت دقیق می‌شود، در فضای مجازی داروخانه‌های آنلاین مجوز دارند و مُجاز هستند مکمل‌های غذایی و فرآورده‌های داروهای طبیعی و آرایشی و بهداشتی را در اختیار مردم قرار دهند. داروخانه آنلاین در حال حاضر بخشی از یک داروخانه فیزیکی است و جای دیگر برای این امر وجود ندارد. در پایین صفحه داروخانه‌های آنلاین مشخصات مسئول فنی، مالک، موسس و اطلاعاتی که جامع است مشخص شده و در وبسایت سایت غذا و دارو لیست داروخانه‌ها در بخش مربوط به امور داروخانه‌ها قابل پیگیری است.

 صفحاتی که بانام پزشکان فعالیت می‌کند چقدر قابل اعتماد هستند؟

دکتر علیمرادیان: اصل کلی این است که محل تهیه هر نوع دارو داروخانه‌ها هستند ولی متاسفانه تعدادی از صفحات مجازی فروش محصولات دارویی طبیعی و مکمل‌ها را انجام می‌دهند، تا زمانی که سازمان غذا و دارو و دانشگاه‌ها بتوانند نظارت به این موضوع داشته باشند و برخورد قانونی انجام دهند ما فقط می‌توانیم راهنمایی کنیم. این فضا بسیار گسترده است و با امکانات و شرایط حاضر نمی‌شود از سازمان و دانشگاه‌ها انتظار داشت تمام فضای مجازی را مدیریت کنند.

چگونه از معتبر بودن داروهای گیاهی لاغری مطلع شویم؟

دکتر علیمرادیان: داروهای طبیعی که کاربرد آنها لاغری است تعداد بسیار محدودی دارند که سازمان غذا و دارو آنها را برای لاغری تایید کرده است؛ بنابراین برای اینکه اطلاع داشته باشند که معتبر است از مسیر داروخانه‌ها تهیه کنند و فراورده اگر اصالت داشته باشد کد IRC روی آن درج شده است.

 

کلید واژه ها: داروی گیاهی دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک کاربرد


( ۱ )

نظر شما :