در پیام تبریک میلاد امام هشتم شیعیان بررسی شد:

سیره اخلاقی حضرت رضا(ع) از منظر سه فضیلت اصلی مکاتب فلسفه اخلاق

۰۳ مرداد ۱۳۹۷ | ۰۷:۲۳ کد : ۲۹۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۰۴
روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک که به مناسبت میلاد امام رضا علیه‌السلام نوشته شد براساس مکاتب فلسفه اخلاق عفت، شجاعت وحکمت را سه فضیلت اصلی برشمرد که در سیره اخلاقی امام هشتم شیعیان قابل مشاهده است.
سیره اخلاقی حضرت رضا(ع) از منظر سه فضیلت اصلی مکاتب فلسفه اخلاق

در پیام روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک آمده است :امام رضا (ع) در بعد فضیلتِ عفت در تمام ابعاد نفسانی خویش فراتر از یک انسان عادی برجسم و روح خویش تسلط داشت و این فضیلت را در منتها درجه آن با وجود خویش آمیخته بود. در بعد فضیلت ِشجاعت نیز امام رضا(ع) مشهور بوده است چرا که او در دربار و دستگاه خلیفه نیز براساس آنچه حکمت داشت و مصلحت می دانست عمل می کرد و از هیچ کس هراسی نداشت به طوری که این فضیلت، همراه با وضع اجتماعی منجر به ولایت عهدی او در زمان مأمون شد.
امام رضا(ع) در فضیلت عدالت نیز سرآمد انسانهای هم عصر خود بود هرچند مفهوم عدالت در بعد حکومت و سیاست مفهوم ملموس تری دارد لکن امام رضا(ع) فضیلت عدالت را در ابعاد زندگی فردی و اجتماعی خود اجرایی نموده و به اخلاق حسنه بطور کامل آراسته بود و حتی در برخی موارد که به عنوان مشاور خلیفه در دادرسی ها عمل می نمود به عدالت حکم می کرد.
خلاصه سخن آنکه با بررسی تطبیقی مکاتب اخلاقی در جهان و سیره زندگی اندیشمندان این مکاتب و رفتارهای پیروان آنان در طول تاریخ بسادگی ثابت می شود که مکتب اخلاقی دین اسلام به سایر مکاتب به دلایل مختلف ترجیح دارد. امید است الگو برداری از سیره زندگی این امام همام چراغ هدایتی برای  مردم جهان باشد.


نظر شما :