برچسب اصالت کالا و روش استعلام آن

۰۷ آبان ۱۴۰۱ | ۰۸:۵۹ کد : ۳۰۱۶۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۴۸۰
برچسب اصالت کالا نوعی برچسب استاندارد بوده که بر روی آن اطلاعات مربوط به محصول درج شده است. این اطلاعات اهمیت فوق العاده ای داشته و می توانند به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات تقلبی و اصل کمک کنند.
برچسب اصالت کالا و روش استعلام آن

برچسب اصالت کالا نوعی برچسب استاندارد بوده که بر روی آن اطلاعات مربوط به محصول درج شده است. این اطلاعات اهمیت فوق العاده ای داشته و می توانند به مصرف کنندگان در تشخیص محصولات تقلبی و اصل کمک کنند.

مشخصه های برچسب اصالت کالا سازمان غذا و دارو

به طور کلی برچسب اصالت کالا سازمان غذا و داروی کشور طبق استانداردهایی طراحی، تولید و چاپ می شود که این سازمان اعلام کرده است. استفاده از آن بر روی محصولاتی که به صورت مستقیم با سلامتی انسان ها سروکار دارند، امری ضروری است. در صورت عدم استفاده از این لیبل، محصول غیرمجاز و تقلبی محسوب می شود.

اطلاعاتی که بر روی لیبل اصالت کالا درج می شوند، شامل کد GTIN، کد UID، کد LOT، شناسه اصالت و تاریخ مصرف محصول می باشند. هر کدام از این کدها به گونه ای طراحی شده اند که مصرف کننده بتواند از طریق آنها سلامت و اصالت کالا را بررسی نماید.

به طور کلی این اطلاعات چه بر روی برچسب اصالت کالاهای خارجی درج شده باشند، چه بر روی محصولات ایرانی، به هر حال به مصرف کنندگان امکان دسترسی به مشخصه های اصلی کالا را می دهند. نکته مهم آن است که این نوع محصولات دارای بالاترین استانداردها بوده و در نتیجه امکان توزیع آنها در بازار فراهم شده است. دقت داشته باشید که مسئولیت اصلی ارائه مجوزهای لازم به محصولات بر عهده سازمان غذا و دارو وزارت بهداشت است.این امر به خاطر اهمیتی است که این محصولات بر روی سلامتی افراد دارند.

اهمیت استفاده از لیبل اصالت کالا

واقعیت این است که محصولات مختلفی که استفاده از برچسب اصالت کالا سازمان دارو و غذا بر روی آنها ضروری است، محصولاتی هستند که بر روی سلامتی افراد نقش بسیار مهمی دارند. این محصولات معمولا در زمره محصولات غذایی، دارویی، بهداشتی و آرایشی و یا انواع تجهیزات پزشکی قرار می گیرند. همه اقشار مختلف جامعه از این محصولات استفاده می کنند و بنابراین باید از استانداردهای بالایی برخوردار باشند.

در واقع برچسب اصالت کالا به مصرف کنندگان نشان می دهد که این محصولات مورد تایید وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو هستند. به این ترتیب کالاهایی که به دست مصرف کنندگان می رسند، کالاهایی با کیفیت و اورجینال هستند.

 

چگونه می توان از اصالت برچسب مطمئن شد؟

از آنجا که متاسفانه برخی افراد سودجو اقدام به تولید برچسب اصالت کالا تقلبی می کنند، این سازمان روش هایی را در نظر گرفته است تا مصرف کنندگان با استفاده از آنها از اصالت و اعتبار برچسب مطمئن شوند. یکی از این روش ها استفاده از آدرس اینترنتی و یا شماره هایی است که بر روی همین برچسب درج شده اند. این آدرس اینترنتی متعلق به سازمان غذا و داروست. کافی است با مراجعه به آن، کد اصالت کالا را که بر روی برچسب درج شده است، وارد کنید و به این ترتیب اطلاعات مربوط به اصالت و اورجینال بودن کالا را دریافت نمایید.

شماره های درج شده بر روی لیبل اصالت کالا نیز متعلق به سازمان غذا و دارو هستند. مصرف کنندگانی که به اینترنت دسترسی ندارند، می توانند به راحتی و با ارسال شناسه اصالت محصول به این شماره ها، اطلاعات مربوط به آن را دریافت کنند.

اما یکی از ساده ترین روش ها، بارکد خوان است. دستگاه های بارکد خوان و یا نرم افزارهایی که بر روی گوشی تلفن هوشمند نصب می شوند، به راحتی می توانند بارکد دو بعدی درج شده بر روی برچسب اصالت کالا را اسکن کنند. با انجام این کار، اطلاعات محصول به مصرف کننده ارائه می شود و به این ترتیب وی می تواند از اصالت کالای مورد نظر خود مطمئن شود.

دقت داشته باشید که حتما باید قبل از مصرف هر نوع کالا، استعلام اصالت آن را دریافت کنید. بررسی اطلاعات محصول به مصرف کنندگان امکان می دهد که فقط از کالاهای معتبر و با کیفیت استفاده کنند.

 

دریافت برچسب اصالت کالا

برای دریافت لیبل اصالت کافیست صفر تا صد مراحل اداری و فنی را به شرکت های مجری طرح برچسب اصالت بسپارید. شرکت سلامت دارو ایرانیان یکی از خوشنام ترین شرکت های مجری این طرح میباشد. همچنین در صورتی که تمایل دارید خودتان مستقیما اقدام به گرفتن برچسب اصالت وزارت بهداشت نمایید، پیشنهاد میکنیم این راهنمای قدم به قدم را مطالعه نمایید:

راهنمای کامل و قدم به قدم دریافت برچسب اصالت

جمع بندی

در هنگام خرید محصول مورد نظر خود باید توجه داشته باشید که لایه اسکرچ درج شده روی برچسب اصالت کاملا سالم باشد. اگر این لایه دچار خراشیدگی شده و یا به هر شکلی مخدوش شده باشد، کالا تقلبی و غیرمجاز محسوب می شود. در چنین حالتی توصیه ما این است که از خرید و مصرف این کالا خودداری کنید. البته این امر در مورد همه قسمت های برچسب صدق می کند. به این ترتیب که در صورت هر نوع پارگی یا سوراخ شدگی و یا حتی خط خوردگی بهتر است از خرید کالا خودداری کنید.

کلید واژه ها: برچسب اصالت کالا و روش استعلام آن


( ۱۵ )

نظر شما :