معضل جدی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها

۲۷ آبان ۱۴۰۱ | ۱۹:۰۹ کد : ۳۰۶۵۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۲۷
معاون غذا و دارو اراک در پیامی با اشاره به هفته جهانی مقاومت آنتی بیوتیک گفت: بر اساس بررسی کارشناسان دارویی بسیاری از مردم این داروها را در خانه نگهداری می‌کنند تا بتوانند در صورت بیمار شدن بدون مشورت پزشک، خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ مصرف کنند.
معضل جدی مصرف خودسرانه آنتی‌بیوتیک‌ها

به نقل روابط عمومی معاونت غذا و دارو ، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در پیامی با اشاره به هفته جهانی مقاومت آنتی بیوتیک گفت: این یافته نگران‌کننده است زیرا خود تشخیصی و خود درمانی موجب می‌شود افراد در مواقعی که به آنتی بیوتیک نیاز ندارند از آن مصرف کنند و در نتیجه این روند به تشدید بحران "مقاومت آنتی بیوتیکی" منجر می‌شود.

دکتر "علیمرادیان" دانشیار دانشگا علوم پزشکی اراک گفت: بیشتر مواقعی که افراد به خود درمانی روی می‌آورند به نظر غیرضروری است زیرا در اغلب موارد مشکل آنها عفونت‌های دستگاه تنفسی است که از ویروس ناشی می‌شود. همچنین در صورتی که فرد دچار عفونت‌های باکتریایی شود ممکن است داروی مناسب برای آن عفونت خاص را تشخیص ندهد یا ممکن است برای مدت زمان مناسب از دارو مصرف نکنند که در نتیجه برخی از باکتری‌ها زنده می‌مانند و به آنتی بیوتیک مقاوم می‌شوند.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک مقاومت میکروبی نسبت به آنتی بیوتیک ها در استان رو به افزایش است و عوامل متعددی مانند مصرف خودسرانه دارو و تجویز خارج از عرف آنتی بیوتیک ها در این زمینه می تواند نقش داشته باشد.

علیمرادیان افزود: مقاومت آنتی بیوتیکی یکی از بزرگ‌ترین خطرات تهدید کننده سلامت در استان محسوب می شود و مصرف آنتی‌بیوتیک باید حتما با تجویز پزشک معالج انجام شود و توجه به اتمام دوره مصرف آنتی‌بیوتیک ها نیز از اهمیت بالایی برخوردار است.

معاون غذا و دارو خاطر نشان کرد: یکی از مهم‌ترین دلایل گرایش مردم به مصرف بی‌رویه آنتی‌بیوتیک‌ها این است که داروخانه‌هابه سهولت اقدام به دراختیارگذاری آنتی بیوتیک‌ها به مردم می‌کنند درحالیکه هر بیماری نوع خاصی از دارو با دستور میزان مصرف متفاوت را نیاز دارد.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: هفته جهانی مقاومت آنتی بیوتیک معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :