تجهیز آزمایشگاه کنترل غذا و داروی اراک به دستگاه جی سی - مس

۱۴ آذر ۱۴۰۱ | ۱۵:۴۴ کد : ۳۱۰۳۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۱۰
معاون غذا و دارو اراک خبر داد: آزمایشگاه کنترل غذا و داروی اراک برای تعیین بقایای سموم دفع آفات نباتی به دستگاه جی سی مس (GC-Mass) مجهز شد.
تجهیز آزمایشگاه کنترل غذا و داروی اراک به دستگاه جی سی - مس

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: بتازگی یکی از مجهزترین و پیشرفته ‌ترین دستگاه‌های تشخیص آنالیز و شناسایی ترکیبات مختلف شیمیایی مواد غذایی و دارویی در آزمایشگاه معاونت غذا و داروی اراک نصب و راه‌اندازی شده است.
وی در باره ویژگی‌های دستگاه GC-Mass اظهار کرد: از این دستگاه برای جداسازی و شناسایی ترکیبات مختلف استفاده می ‌شود که در شرایط بهینه قابلیت تعیین مقادیر بسیار کم را دار است.
دکتر علیمردیان بیان کرد: یکی از پیشرفته ‌ترین دستگاه‌های مورد استفاده در آنالیز دستگاهی، GC-Mass است که ترکیبات پس از جداسازی، با استفاده از طیف‌ سنج جرمی شناسایی می‌ شوند.
وی افزود: دستگاه مذکور ترکیبی از 2 روش تجزیه‌ای است که گونه‌های یک مخلوط در GC جدا و سپس ساختار هرگونه به ‌وسیله طیف سنج جرمی شناسایی می‌ شوند.
معاون غذا و دارو بیان کرد: برتری عمده این روش نسبت به سایر روش‌ها، سریع بودن پاسخ‌ دهی و شناسایی اجزای مخلوط در مدت کمتر از چند ثانیه پس از ورود مخلوط به داخل دستگاه است.
علیمرادیان گفت: حتی در صورت در اختیار داشتن مقدار بسیار اندکی از یک مخلوط در حد کم، می‌توان به ‌دقت، اقدام به شناسایی نوع و مقادیر اجزای تشکیل ‌دهنده آن کرد.
معاون غذا و دارو گفت: حساسیت این دستگاه بسیار قابل‌ توجه است و بعد از جداسازی و اسکن با اسپکترومتر جرمی، با استفاده از کتابخانه و اطلاعات موجود در رایانه دستگاه که اطلاعات و طیف‌های جرمی ترکیبات مختلف در آن وجود دارد می‌توان اقدام به شناسایی اجزای جداسازی شده کرد.
وی اظهارکرد: امروز دستگاه GC-Mass در حوزه‌های مختلف تحت پوشش این معاونت مانند صنایع غذایی، داروسازی، مکمل و ... کاربرد وسیعی دارد.


وی اظهار کرد: جداسازی و شناسایی مواد، تعیین وزن مولکولی مواد، شناسایی ترکیبات ناشناخته، اندازه‌گیری ترکیبات آلی، تهیه کروماتوگرام و طیف جرمی، جداسازی و شناسایی مواد و ترکیبات ناشناخته در صنایع غذایی، شیمیایی و پتروشیمی به ‌منظور تشخیص، تعیین و اندازه‌گیری مواد از دیگر کاربردهای این دستگاه است.


معاون غذا و دارو اظهارکرد: مهم‌ترین هدف خریداری و نصب این دستگاه در آزمایشگاه معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، توجه به بالا بودن تعداد گلخانه های تولیدکننده محصولات کشاورزی در استان مرکزی و اهمیت پایش باقی مانده سموم دفع آفات نباتی در محصولات کشاورزی و انجام صادرات از استان، بالا بودن هزینه های معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی به دلیل ارسال نمونه ها به آزمایشگاه همکارو  به دلیل تقلبات گسترده در صنایع غذایی، آرایشی و بهداشتی و وظیفه معاونت مبنی بر نظارت و پایش محصولات تولیدشده در استان و وجود کارخانه های متعدد تولید عرقیجات گیاهی، آرایشی و بهداشتی و عطاری های تحت پوشش معاونت غذا و دارو و کنترل آنها از نظر اسانس،  مواد موثره و نیاز به پیشرفت و توسعه آزمایشگاه کنترل غذا و دارو و تصمیم به راه اندازی آزمایشگاه مکمل است.

کلید واژه ها: دستگاه جی سی - مس معاونت غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :