استفاده از مکمل های بدنسازی یکی از عوامل ناباروری در بین خانم ها و آقایان

۱۶ آذر ۱۴۰۱ | ۱۲:۴۸ کد : ۳۱۰۹۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۴۳
معاون غذا و دارو اراک گفت: یکی از عوامل ناباروری در بین خانم ها و آقایان استفاده از مکمل های بدنسازی در سالن های بدنسازی بوده است بنابراین مصرف مکمل ها باید به صورت علمی و زیر نظر متخصص تغذیه باشد.
استفاده از مکمل های بدنسازی یکی از عوامل ناباروری در بین خانم ها و آقایان

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: چند سالی هست استفاده از دارو‌ها و مکمل‌های بدنسازی رایج شده است و آقایان برای ساختن عضلاتشان از این مواد استفاده می‌کنند. ورزش بسیار خوب و مفید است، اما استفاده از مکمل‌ها در بدنسازی غیر از اینکه مقداری از ویتامین‌ها و مواد مغذی و پروتئین‌ها را در اختیار فرد می‌گذارد، ممکن است حاوی مواد کورتون‌دارو و هورمون‌های مردانه باشد.

وی اشاره کرد: عمده این اقلام در سالن های ورزشی، سوپرمارکت ها، سالن های زیبایی و آرایشگاه های زنانه استفاده می شود که حلقه نظارت دارویی وزارت بهداشت قطع شده است. اما وزارت بهداشت همیشه توصیه کرده که مکمل ها فقط از داروخانه ها تهیه شود. وقتی فروش این اقلام در غیر داروخانه صورت گیرد، هیچ تضمینی بر استاندارد و اصالت دارو وجود ندارد.

دکتر علیمرادیان گفت: به دلیل نظارت مکرر بازرسین غذا و دارو در داروخانه ها، مسئول فنی داروخانه بدلیل شناخت عوارض داروهای مکمل تقلبی ترجیح می دهد از داروهای مکمل تقلبی استفاده نکند.

وی افزود: وزارت بهداشت همواره هشدار داده که مکمل ها فقط از داروخانه ها خریداری شود اما نظارت بیشتری را در اماکن می طلبد و برخوردها باید جدی تر باشد. چراکه علی رغم نظارت  بعد از بازداشت افراد، بازدارنده عمل نمی شود.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: یکی از عوامل ناباروری در بین خانم ها و آقایان استفاده از مکمل های بدنسازی در سالن های بدنسازی بوده است بنابراین مصرف مکمل ها باید به صورت علمی و زیر نظر متخصص تغذیه باشد.

وی درباره دستگاه متولی نظارت بر مکمل ها، گفت: در داروخانه ها معاونت غذا و دارو نظارت اصلی را به عهده دارد اما در سایر اماکن مثل صنوف کارشناس های معاونت های بهداشتی نظارت بر فروشگاه ها، آرایشگاه ها و سالن های بدنسازی را به عهده دارند که البته در سالن های بدنسازی سازمان تربیت بدنی هم بعنوان متولیان امر برای رسیدگی حضور دارند. 

معاون غذا و دارو گفت: متاسفانه بخش قابل ملاحظه‌ای از این مواد و مکمل‌ها در بازار به ویژه در بازار غیررسمی، مواد ساختگی و تقلبی است. متاسفانه بسیاری از این مکمل‌های ساختگی با ترکیب مواد کاملاً مضر و غیرمرتبط، به اسم دارو‌های بدنسازی ارزان قیمت و با برچسب‌های تقلبی و ساختگی در اختیار افراد قرار می‌گیرد.

او افزود: حتی ممکن است در مراکز نسبتاً معتبر هم این مکمل‌های ساختگی و تقلبی به فروش برسد. قیمت‌های مکمل‌های اصلی سرسام آور است و مکمل‌های تقلبی به دلیل قیمت نسبتاً ارزانتری که دارند افراد را وسوسه می‌کنند و عوارضی مانند نارسایی‌های کبدی و کلیوی و عوارض کلی بر بدن که مهمترینش، ناباروری است، دارد.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: به هرحال از خصوصیت هر دارو و مکملی این است که نکات مثبت و فوائدش از مضرات و عوارضش بیشتر باشد و اگر یک دارویی غیررسمی، غیراستاندارد و ساختگی باشد، عوارض بیشتری دارد.

معاون غذا و دارو بیان کرد: توصیه اکید ما به جوانان این است که حتی‌الامکان سمت این مواد نروند، زیرا جوانان در وهله اول فقط و فقط به هیکل‌سازی و تناسب اندام و افزایش حجم عضلات و ورزش‌های سنگین فکر می‌کنند، اما در طولانی مدت ممکن است با عوارض غیرقابل جبرانی روبرو شوند.

کلید واژه ها: استفاده از مکمل های بدنسازی عوامل ناباروری در بین خانم ها و آقایان


نظر شما :