اختیارات و وظایف تکنسین داروخانه
شرح وظایف و محدودۀ اختیارات تکنسین داروخانه
پس از انجام مراحل استخدام و شروع به کار به عنوان تکنسین داروخانه، وظایف وی به شرح زیر است:
- حضور فعال و مستمر بر اساس ساعات تعیین شده توسط مؤسس
- اجرای صحیح نسخه پیچی با توجه به آموزش های لازم
- کنترل و نظارت بر تاریخ انقضا داروها و دیگر اقلام مرتبط
- رعایت دقت و سرعت عمل در ارائۀ خدمات داویی
- اعتبار بخشی به داروخانه با عملکرد صحیح و اخلاق خوب
- گزارش کمبود ها به مؤسس یا نمایندۀ وی
- خارج نمودن داروهای تاریخ نزدیک، آمار گیری و گزارش آن به مؤسس یا نمایندۀ وی
- عدم عرضۀ داروها با شکل و ظاهر نامناسب به ارباب رجوع
- انجام نظافت محیط کار
- عدم عرضۀ انواع دارو ها و اقلام آرایشی و بهداشتی و تجهیزات فاقد تأییدیه و مجوز وزارت بهداشت
- رعایت کلیۀ ضوابط و مقررات حاکم بر داروخانه
- شرکت داوطلبانه در کلاس های ارتقاء شغلی
- پاسخگویی مناسب و شایسته به سؤالات مراجعین بر اساس شرح وظایف
اخلاق حرفه ای پرسنل داروخانه
با توجه به اینکه داروخانه یک مکان عمومی است، پرسنل مشغول به کار بهتر است برای حفظ شأن خود و داروخانه موارد زیر را رعایت کنند:
- از خوردن و آشامیدن و جویدن آدامس در هنگام ارائۀ خدمات به مراجعین پرهیز شود.
- از تلفن همراه در هنگام ارائۀ خدمات به مراجعین استفاده نشود.
- ارتباط و رفتار پرسنل با یکدیگر مناسب بوده و از شوخی های زننده و خنده های بلند، به خصوص در حضور مراجعین، پرهیز شود.
- با کلیۀ بیماران و مراجعین ار هر صنف، طبقه، نژاد، و مذهب با احترام و یکسان برخورد شود.
- از افشای هر گونه راز یا بیماری مراجعین پرهیز شود.
- از هرگونه تصویر برداری از بیماران با استفاده از تلفن همراه و بدون اجازۀ بیمار پرهیز شود.
- در صورت وجود سیستم و دوربین های امنیتی در محیط داروخانه باید اطلاع رسانی لازم انجام شود.
- بدیهی است استعمال دخانیات در فضای داروخانه ممنوع است.
- اصل امانت داری در انجام دادن کارها را رعایت کند.
- کلیۀ موازین شرعی و شهروندی را رعایت نماید.
- انضباط کاری به معنای سازمان پذیری، آراستگی، نظم و ترتیب و اجتناب از بی نظمی درکار را سرلوحۀ خود قرار دهد.
برقراری ارتباط با بیماران
مهارت های ارتباطی شما هنگام مراجعۀ بیماران یا اعضای خانوادۀ آنها در شرایط اورژانسی بسیار حائز اهمیت است. حرکات صورت و بدن، تن صدا و نوع صحبت و طرز برخوردتان با بیمار، بی نهایت در جلب اعتماد بیمار و همراهانش مؤثر است.
برای ارتباط مؤثر با بیمار بهتر است نکات زیر را رعایت کنید:
- دائماً چشم تان و تمام توجهتان به بیمار باشد، نگاه مستقیم به بیمار موجب جلب اعتماد او و ایجاد تفاهم می شود
- از کلماتی استفاده کنید که بیمار متوجه شود. (عبارات تخصصی و انگلیسی به کار نبرید.)
- با صدای خیلی بلند یا خیلی آهسته با بیمار صحبت نکنید
- ارتباط غیر زبانی یا زبان بدن بسیار مهم است. در شرایط استرس بیماران ممکن است از حرکات و ژست های شما سوء برداشت نمایند.
- اگر بیمار مشکل شنوایی دارد، به وضوح صحبت کنید یا به صورت نوشتاری با وی ارتباط برقرار کنید.
- با سالمندان محترمانه و مؤدبانه برخورد نمائید.
به طور خلاصه رفتار شما در داروخانه باید به گونه ای باشد که بیمار متوجه شود شما نگران سلامت او هستید و می توانید راهنمایی لازم در خصوص مراقبت های پزشکی را رائه کنید.
بهداشت و آراستگی محیط داروخانه
رعایت بهداشت فردی و بهداشت محیط جهت پیشگیری از سرایت بیماری بیماری های واگیر دار و انتشار عفونت برای کارکنان داروخانه ضروری است.
استفاده از روپوش سفید، تمیز کردن مداوم سطوح میز کار، قفسه ها و کف داروخانه، حفظ بهداشت یخچال و شستن مرتب دست ها برای جلوگیری از انتقالانواع بیماری ها ضروری است. بهتر است مابع ضد عفونی در مکان مناسب در اختیار همه قرار داشته باشد.
شایان ذکر است عدم رعایت موارد فوق، موجب سلب اطمینان مراجعین می شود.
نسخه پیچی
از آنجا که مهم ترین وظیفۀ یک تکنسین داروخانه ، آماده سازی نسخ برای تحویل به بیماران است، در این قسمت به شرح کامل روند نسخه پیچی می پردازیم.
روند نسخه پیچی شامل شش مرحله است :
- پذیرش نسخه
- خواندن نسخه و تفسیر آن
- آماده سازی داروها و اقلام نسخه
- ثبت داروهای نسخه در نرم افزار داروخانه
- الصاق برچسب و نوشتن دستورات لازم
- ارائه دستورالعمل لازم در رابطه با مصرف دارو و تحویل دارو به بیمار
نظر شما :