مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد

۱۴ دی ۱۴۰۱ | ۱۳:۲۴ کد : ۳۱۶۶۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۶۹
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو در کشور و استان ما تا حدودی بالاست و در برخی موارد موجب بُروز تداخلات دارویی می‌شود که نه‌ تنها هزینه‌های زیادی را به نظام سلامت تحمیل می‌کند بلکه می‌تواند در برخی موارد خطرناک و تهدیدکننده حیات بیماران باشد.
مصرف خودسرانه دارو عوارض و آسیب‌هایی جدی دارد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: خوشبختانه در یکی دو سال اخیر، اجرای طرح‌هایی مانند طرح نسخه الکترونیک و طرح دارویار نقش مهمی در کاهش مصرف بی‌رویه و خودسرانه دارو داشته است، علاوه بر آنکه افزایش قیمت آزاد برخی داروها نیز موجب کاهش بخشی از مصرف شده است و مردم ترجیح می‌دهند زیر نظر پزشک دارو مصرف کنند.

وی افزود: با تمهیدات اندیشیده شده در دولت سیزدهم مشکل افزایش قیمت داروها در طرح دارویار حل شده و با هماهنگی‌های سازمان‌های بیمه‌گر، افزایش قیمت را بیمه‌ها به داروخانه پرداخت می کنند که به نسخه بیماران دارای نسخه پزشک تخصیص می‌یابد و افزایش قیمت به آن‌ها تحمیل نخواهد شد و این مانع استفاده خودسرانه بسیاری از بیماران شده است.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: از نظر سازمان جهانی بهداشت، عوارض ناخواسته دارویی عبارت است از هـرگونه عوارض یا پاسخ ناخواسته‌ای که در اثر مصرف دارو به وجود آید و عامل نخست ایجاد عوارض ناخواسته دارویی یا همان ADR مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: مصرف خودسرانه دارو می‌تواند باعث ایجاد حساسیت و تغییرات فیزیولوزیکی در بیمار شود و همیشه کارکرد و عملکرد یک دارو در همه افراد با شرایط متفاوت یکسان نیست و حتی ممکن است برای یک بیمار عوارض زیادی بهمراه داشته باشد در حالیکه بر روی برخی دیگر از بیماران اثری نداشته باشد.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: تداخلات دارویی از پیامدهای مصرف خودسرانه دارو توسط بیماران است و می‌تواند موجب آسیب‌هایی به بیمار در اثر تداخلات فراوان دارو با دارو و یا حتی دارو با غذا شود.

دکتر علیمرادیان تصریح کرد: رعایت رژیم دارویی توصیه شده از سوی پزشک و پرهیز از مصرف خودسرانه دارو مورد تاکید تمام جوامع علمی است و استفاده از یک دارو به توصیه دیگران و یا به توصیه دیگر اعضای خانواده نادرست است، زیرا فرد توصیه‌کننده شاید توانایی تشخیص بیماری و ارائه درمان را نداشته و توصیه وی می‌تواند مخاطرات زیادی به دنبال داشته باشد.

وی تاکید کرد: مصرف خودسرانه دارو در همه گروه‌های سنی و همه بیماران آسیب‌زاست ولی برخی افراد مانند مادران باردار باید در این زمینه بیشتر مراقب باشند و مصرف خودسرانه دارو در این دوران کاری پر مخاطره است که می‌تواند حتی حیات جنین را به خطر بیندازد.

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه دارو عوارض معاون غذا و دارو اراک


( ۱۲ )

نظر شما :