تجویز عطار باشی و جانهایی که به خطر می افتند

۲۸ دی ۱۴۰۱ | ۲۳:۵۱ کد : ۳۱۹۴۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۵۶
مسئول نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی اراک گفت: متأسفانه یکی از تخلفات فراگیر در برخی از عطاری‌های سطح شهر تجویز و ارائه دارو و ادعاهای درمانی است
تجویز عطار باشی و جانهایی که به خطر می افتند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ؛ دکتر مصطفی ده نمکی سرپرست نظارت و ارزیابی فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو علوم پزشکی اراک بیان داشت: رسیدگی و بازرسی به وضعیت عطاری‌ها از مهم‌ترین اقداماتی است که معاونت غذا و دارو در طول چهار سال گذشته با راه‌اندازی حوزه جدیدی به نام حوزه فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل آغاز و کمر همت بر آن بسته است.

دکتر ده نمکی خاطر نشان کرد: مطابق برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته کارشناسان فرآورده‌های طبیعی سنتی و مکمل از عطاری‌های سطح شهر بازرسی نموده و آنچه متأسفانه در این بازرسی‌ها مشاهده‌ شده و با آن‌ها برخوردهای جدی صورت گرفته است تجویز و ارائه دارو در دو مقوله داروهای چاقی، لاغری و کمک جنسی و بزرگ‌تر از همه دخالت در امر درمان بوده است.

وی یادآور شد: دریافت و تجویز هر دارویی باید با نظر پزشک معالج صورت پذیرد و عطاری فقط نقش تحویل گیاه دارویی را دارد استفاده از این دسته از داروها با آرزوهایی مانند چاقی و لاغری می‌تواند عوارض جبران‌ناپذیری برای مصرف‌کننده به همراه داشته باشد.

مسئول اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل اراک اظهار کرد: نتایج آزمایشگاهی استخراج‌ شده از نمونه قرص‌های چاقی، لاغری و کمک جنسی کشف‌شده از سطح عطاری‌ها نشان‌دهنده وجود مواد مخدر از نوع متآمفتامین بوده که نه‌تنها هیچ کمکی به مصرف‌کننده نمی‌کند بلکه مشکلات فراوان کبدی و کلیوی با خود به همراه داشته است.

این داروساز ادامه داد: همشهریان باید بدانند داروخانه تنها محل تهیه دارو، قرص یا کپسول است نه عطاری، لذا در صورت مشاهده تخلف و ارائه هرگونه کپسول، قرص و یا ادعای درمانی در عطاری‌ها  با شماره تلفن ۱۹۰ و یا ۰۸۶_۳۳۶۸۵۵۷۰ داخلی ۲۶۳ تماس حاصل نمایند تا کارشناسان این معاونت در اسرع وقت با موارد تخلف برخوردهای قانونی لازم را داشته باشند.

وی افزود: بسیاری از مردم تصور می کنند گیاهان دارویی و داروهای گیاهی بدون عارضه هستند و خود سرانه و بدون انجام آزمایشات قبلی اقدام به تهیه این دارو ها می کنند.

مسئول اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو ادامه داد: باید بدانیم که عطاری هیچ جایگاه قانونی در تجویز و توزیع دارو با هرعنوانی اعم از ترکیبی، گیاهی و دست ساز برای درمان بیمار ندارد، چرا که تجویز نادرست دارو می تواند موجب بروز انواع صدمات جبران ناپذیر و حتی مرگ افراد شود.

کلید واژه ها: عطاری ها داروهای مخدر و تقلبی اراک معاونت غذا و دارو


( ۷ )

نظر شما :