علاقه در مصرف آنتی بیوتیک‌ها

۳۰ بهمن ۱۴۰۱ | ۱۰:۲۸ کد : ۳۲۵۰۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۹۹
کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو اراک درباره تجویز و مصرف سرخود آنتی‌بیوتیک‌ها گفت: علاقه به تجویز و مصرف آنتی‌بیوتیک‌ها در ایران زیاد شده است و خیلی از مردم نه تنها برای درمان بیماری بلکه برای پیروی از علاقه آن را مصرف می‌کنند.
علاقه در مصرف آنتی بیوتیک‌ها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛ دکتر فاطمه فخاری کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو بیان کرد: گاهی اوقات مردم خودشان به جای دکتر تجویز می‌کنند، برای مثال وقتی که بیمار به داروخانه مراجعه می‌کند به ما می‌گوید خانم دکتر لطفا به ما آنتی بیوتیک دهید حتی اگر نیازی به مصرف آن نداشته باشند.

وی مدعی شد: یکی از آنتی‌بیوتیک‌های پرطرفدار سفازولین است. بسیاری از افراد وقتی به ما مراجعه می‌کنند می‌خواهند سفازولین برایشان تجویز کنیم. درحالی که نمی‌دانند سفازولین برای چه عفونتی تجویز می‌شود.

این داروساز اظهار کرد: هر آنتی‌بیوتیکی برای درمان یک نوع بیماری است. همانطور که بیماری‌های عفونی متفاوتی وجود دارد آنتی‌بیوتیک‌های متفاوتی هم برای درمان آنها ساخته شده است. بعضی از آنتی بیوتیک‌ها آنتی‌باکتریال و برخی دیگر آنتی‌ویروس است.

دکتر فخاری  تأکید کرد: هرگلودردی به معنای مصرف آنتی بیوتیک نیست. هر سرفه خلط داری به معنی عفونت ریه نیست. هر آبریزش بینی نشانه چرک و استفاده از آنتی‌بیوتیک نیست.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو اراک خاطر نشان کرد: بدن انسان دارای یک سری باکتری‌های طبیعی و مفید است. مصرف بی‌رویه و خود سر آنتی بیوتیک‌ها باعث دو عارضه جدی در بدن می‌شود به این صورت که میکروب‌های طبیعی از بین می‌رود و بدن در برابر این ویروس‌ها مقاوم می‌شود. باید توجه داشت که با خرید و استفاده غیرضروری از این دسته از داروها نه تنها به سلامت جسم خود کمکی نمی‌کنیم بلکه خود را محکوم به پرداخت هزینه‌های قابل توجه خواهیم کرد.

کلید واژه ها: مصرف خودسرانه آنتی بیوتیک دکتر فخاری معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :