وضعیت دارو در استان مرکزی پایدار است

۲۳ اسفند ۱۴۰۱ | ۱۹:۳۵ کد : ۳۳۰۷۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۱۴
معاون غذا و داروی علوم پزشکی اراک گفت: آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌هایی که در حال حاضر دارو تجویز و توزیع می‌کنند زیر نظر وزارت بهداشت نیستند.
وضعیت دارو در استان مرکزی پایدار است

به گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، عباس علیمرادیان ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه با اشاره به اینکه حوزه غذا و دارو بر کارخانجاتی که فرآورده‌های مواد غذایی و لوازم آرایشی و بهداشتی نظارت دارد، اظهار داشت: طبق تعریف علوم پزشکی، دارو باید در کارخانه تولید و توسط شرکت پخش در داروخانه‌ها توزیع شود و هر قسمتی غیر از داروخانه‌ها که پخش دارو را انجام دهند قاچاق محسوب می‌شود. 

وی افزود: آرایشگاه‌ها، عطاری‌ها و باشگاه‌هایی که در حال حاضر دارو تجویز و توزیع می‌کنند زیر نظر وزارت بهداشت نیستند و این امر قاچاق محسوب می‌شود، در طول 18 ماه گذشته 80 واحد عطاری پلمب و 400 میلیون تومان داروی قاچاق و 300 میلیون داروی مخدر کشف شده است. 

معاون غذا و داروی علوم پزشکی اراک تصریح کرد:  بازرسی از عطاری‌ها زیر نظر اصناف است و نظارتی از سوی اصناف انجام نمی‌شود در حالی ک معاونت غذا و دارو بر عطاری‌ها نظارت دارد و همین بازرسی‌ها از باشگاه‌های ورزشی وجود دارد که مکمل‌های غیرقانونی تجویز می‌شود و در  آرایشگاه‌های زنانه نیز تزریق بوتاکس انجام می‌شود در حالی که مجوزی از سوی وزارت بهداشت ندارند وغیرقانونی است. 

علیمرادیان عنوان کرد: در یکسال اخیر یک هزار مورد بازدید از داروخانه‌ها انجام شده است، در کشور همیشه کمبودهای 50 تا 80 قلم کمبود دارو وجود دارد این درحالی است که امسال کمبود سرم و آنتی بیوتیک وجود داشت که این کمبود بسیار آزار دهنده بود اما سعی شد با مدیریت وضعیت با کمترین مشکل مواجه شویم و بیماری وجود نداشت که به دلیل کمبود دارو درمان نشود یا بیمارستان و اتاق عمل دچار چالش شود. 

وی بیان کرد: امروز وضعیت دارو در استان پایدار است و اگر ارز تخصیصی مناسب به صنایع دارویی اختصاص پیدا کند می‌توان گفت سال آینده مشکلی نخواهیم داشت در غیر این صورت ممکن است صنایع دارویی دچار مشکل شوند. هم اکنون وضعیت آنتی بیوتیک‌ها بهتر شده است، اما با وضعیت آرمانی فاصله داریم. انبار دارویی تجهیز شده البته برخی از داروها برند هستند و به عنوان کمبود محسوب نمی‌شود و اگر مشابه داخلی داشته باشیم خارجی وارد نمی‌شود. 


نظر شما :