استان مرکزی فعلا در شرایط دارویی پایدار/فاصله با وضعیت آرمانی سرم و اسپری های تنفسی

۲۸ فروردین ۱۴۰۲ | ۱۱:۱۲ کد : ۳۳۶۴۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۵۰
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: در حال حاضر شرایط دارویی استان مرکزی پایدار است.
استان مرکزی فعلا در شرایط دارویی پایدار/فاصله با وضعیت آرمانی سرم و اسپری های تنفسی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو ، دکترعباس علیمرادیان  معاون  غذا و دارو اراک اظهار کرد: دارو باید در کارخانه تولید و توسط شرکت پخش در داروخانه ها توزیع شود، هر توزیعی خارج از این پروسه، قاچاق است و عطاری، باشگاه و آرایشگاه هایی که توزیع کننده دارو هستند زیر نظر وزارت بهداشت نیستند ولی حسب وظیفه بر این مراکز نظارت داریم و موارد متعددی از توزیع دارو در این مراکز مشاهده شده است.

وی تصریح کرد: در طول سال گذشته ۸۰ واحد عطاری پلمب و ۴۰۰ میلیون تومان داروی قاچاق و ۳۰۰ میلیون داروی مخدر کشف شده است. عطاری ها زیر نظر اصناف هستند و نظارتی بر کار آنها صورت نمی گیرد، اما معاونت غذا و دارو بر این واحدها و گیاهان دارویی  که می فروشند نظارت دارد. در برخی باشگاه ها مکمل های غیرقانونی و در برخی آرایشگاه ها نیز تزریق بوتاکس انجام می شود در حالی که مجوزی از وزارت بهداشت ندارند.

علیمرادیان با اشاره به انجام هزار مورد بازدید از داروخانه ها طی سال اخیر، گفت: در طول سال کمبودهای دارویی به صورت متوسط مربوط به ۵۰ تا ۸۰ قلم دارو بوده است. در سال ۱۴۰۱ در برخی از اقلام از جمله سرم و آنتی بیوتیک کمبود داشتیم که کشور را آزار می داد، ولی سعی شده است ترتیبی اتخاذ گردد که با پیگیری ها و اقدامات انجام شده با کمترین مشکل روبرو شویم  وخوشبختانه  بیماری نداشتیم که به دلیل کمبود اقلام دارویی درمان نشود و یا بیمارستان و اتاق عمل به چالش بیفتد.

وی اضافه کرد: در حال حاضر وضعیت سرم  و اسپری های تنفسی به صورت سهمیه ای میباشد و تامین  آنتی بیوتیک ها تسهیل  شده است، اما با وضعیت آرمانی فاصله داریم. سعی شده است تا انبار استراتژیک داروی  را تجهیز کنیم ، لازم به ذکر است برخی از موارد کمبود دارویی مربوط به عدم موجودی برخی از داروها ی برند و وارداتی هستند  و بر اساس برنامه وزارت بهداشت  اگردارویی  مشابه داخلی داشته باشد، واردات ان متوقف و یا محدود می شود .

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک تاکید کرد: وضعیت دارو در استان در حال حاضر پایدار است و اگر ارز مناسب به صنایع دارویی تخصیص یابد می توان گفت در سال جدید مشکل خاصی نخواهیم داشت ولی اگر حمایت نشود صنایع دارویی به مشکل بر می خورند.

کلید واژه ها: شرایط پایدار دارو معاون غذاو دارو


نظر شما :