ایمنی غذا به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در برگیرنده امنیت غذایی است

۰۷ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۴ کد : ۳۴۶۷۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۷۶
معاون غذا و دارو اراک در گرامیداشت روز جهانی ایمنی غذا با تاکید بر اینکه ایمنی غذا به عنوان یکی از مولفه های اصلی در برگیرنده امنیت غذایی است، گفت: در بحث امنیت غذایی علاوه بر تولید فراوان و دسترسی آسان، به بُعد کیفیت و سلامت محصول نیز تاکید شده است.
ایمنی غذا به عنوان یکی از مولفه‌های اصلی در برگیرنده امنیت غذایی است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارودانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت روز جهانی ایمنی غذایی اظهار کرد: ایمنی غذایی به‌عنوان یکی از مهم‌ترین ابعاد راهبرد کلان امنیت غذایی، از اهداف اولویت‌دار و کاربردی حوزه سلامت می‌باشد که در تمامی کشورهای توسعه‌یافته و درحال‌توسعه در اسناد توسعه‌ای و برنامه‌ای به‌صورت ویژه به‌عنوان یکی از حقوق اساسی و بنیادین جوامع مورد تأکید می‌باشد.

 تولید و مصرف غذای سالم و مغذی در کوتاه‌مدت، میان‌مدت و بلندمدت مزیت‌های فراوانی را برای انسان‌ها، زمین و اقتصاد به ارمغان می‌آورد. تحقق امنیت غذایی و اطمینان خاطر یافتن از دسترسی فیزیکی و اقتصادی همه آحاد جامعه به غذای سالم و مغذی به لطف نوآوری‌های دیجیتال، پیشرفت‌های علمی و ارج نهادن به دانش‌های تجربی و سنتی که آزمون‌های زمان را با موفقیت پشت سر گذاشته است، می‌تواند به میزان قابل‌توجهی میسر گردد. شناخت دقیق و جامع از ارتباط سیستمی فی‌مابین سلامت انسان‌ها، حیوانات، گیاهان و محیط‌زیست با اقتصاد به ما در برآورده ساختن نیازهای آینده کمک قابل‌توجهی می‌کند.

 اهمیت این مقوله رو به توسعه به میزانی می‌باشد که سازمان جهانی بهداشت هفتم ژوئن (برابر با ۱۸ خرداد شمسی) را با هدف بیان نقش پررنگ ایمنی و سلامت غذا در تضمین سلامت عمومی جامعه و توسعه پایدار کشور و ضرورت افزایش سطح توجه همگانی به مقوله سلامت و ایمنی غذا و ارتقای سطح تعاملات فی‌مابین کلیه ارکان و ذینفعان فضای کسب‌وکار مرتبط با تضمین سلامت محصولات غذایی از مزرعه تا سفره، با عنوان روز جهانی ایمنی مواد غذایی نام‌گذاری کرده است.

 

اگرچه در سه سال گذشته عمده توجه و تمرکز سیستم‌های سلامت در سرتاسر جهان به پاندمی کووید ۱۹ بوده است و شاید در نگاه سطحی به علت عدم امکان انتقال این بیماری واگیر از طریق مواد غذایی موضوع سلامت منابع غذایی و آب در شرایط خاص کنونی کم ‌رنگ به نظر بیاید، اما باید توجه داشت که افراد مبتلا به بیماری‌های زمینه‌ای نظیر دیابت، فشارخون، اضافه‌وزن و سرطان‌های عمدتاً مرتبط با غذا و تغذیه از آسیب‌پذیرترین گروه‌ها در برابر ویروس عامل این بیماری مرگبار بوده‌اند. از سوی دیگر شرایط خاص حاکم ناشی از پاندمی کنونی منجر به تقویت موضوعات مرتبط با سلامت غذایی نظیر رعایت بهداشت فردی، مقاومت میکروبی، بیماری‌های مشترک انسان و دام، تغییرات آب و هوایی و همچنین مزایای بالقوه مکانیزاسیون سیستم‌های تولید، فرآوری و بسته‌بندی، توزیع و تحویل مواد غذایی شده است و در کنار آن منجر به شناخت نقاط ضعف و آسیب‌پذیر در زنجیره‌های تولید تا عرضه مواد غذایی شده است.

سالروز جهانی ایمنی در کنار تقویت سطح ‌توجه همگانی به موضوع اهمیت دار ایمنی غذایی فرصتی مغتنم به‌منظور تشکر و قدردانی مجدد از تمامی فعالین و زحمت کشان زنجیره تأمین تا عرضه مواد غذایی می‌باشد. امید است به یاری خداوند منان و به پشتوانه همت و تخصص تولیدکنندگان زحمت‌کش کشور عزیزمان، دست در دست یکدیگر و با تعامل مثبت و سازنده بتوانیم موجبات افزایش بهره‌وری تولید و سطح سلامت منابع غذایی و تضمین و ارتقای سطح سلامت جامعه را در این حوزه استراتژیک و اولویت‌دار فراهم آوریم.
 

به مناسبت روز جهانی ایمنی غذایی، همایش توسط معاونت غذا و دارو اراک با حضور دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی، و دکتر میرنظامی مدیر کل استاندارد استان و همچنین مدیران اداره نظارت بر مواد غذایی و آزمایشگاه کنترل مواد غذایی در محل معاونت غذا و دارو برگزار گردید.

در طی این مراسم از 4 واحد برتر ( شرکت پاک نهاد شیر اراک،شرکت آرد و سبوس آشتیان، شرکت فرآورده های غذایی محلات و کارگاه تولیدی فتیر سروش) در حوزه صنعت غذایی اسنتان، تقدیر شد.

کلید واژه ها: همایش روز جهانی ایمنی غذا معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :