گامهای موثر در تولید و مصرف نان کامل در استان مرکزی

۰۹ خرداد ۱۴۰۲ | ۱۳:۴۳ کد : ۳۴۷۵۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۷۸
معاون غذا و دارو اراک گفت: طرح تولید نان با محتوای سبوس بالا و تولید آرد گندم با حداقل درصد سلوس گیری از ۲۵ فروردین ۹۸ در کمیته امنیت غذایی استانداری از سوی معاونت غذا و دارو به تصویب رسید.
گامهای موثر در تولید و مصرف نان کامل در استان مرکزی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان  با بیان اینکه قریب به ۴  سال است که این طرح آغاز شده  و به سوی توسعه طرح و تولید و مصرف نان کامل پیش رفته  و عبارت دیگر زمینه های اجرای کامل آن فراهم گردیده و تداوم آن مشروط به حمایت و همراهی مردم می باشد ، افزود: از گذشته تاکنون اقدامات زیادی در این خصوص انجام شده است.

معاون غذا و دارو با اشاره به برگزاری نشست‌های تخصصی برای آسیب‌شناسی و بررسی زوایای مختلف این طرح، تولید آرد کامل را از چالش‌ها ذکر و بیان کرد: تلاش این بود که با همکاری کارخانه‌ها، آرد ۷ درصد در اختیار نانوایی‌ها قرار گیرد اما نانوایی‌ها نسبت به زبر و ناهمگن بودن آرد معترض بودند.
جلسات متعددی با  کارخانجات آرد سازی استان جهت رفع مشکلات برگزار شد.

معاون غذا و دارو ضمن یادآوری اینکه پخت نان کامل ساده نیست، تاکید کرد: مردم باید بدانند رنگ تیره نان، نشان‌دهنده ارزش غذایی بالاتر آن است.

دکتر علیمرادیان، معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک در ادامه بیان کرد: بسیاری از انرژی و توجهات معطوف به حوزه دارو و درمان می‌شود، در صورتی که اگر به مقوله مواد خوراکی توجه بیشتری شود، به طبع آن درگیری با حوزه دارو و درمان کمتر خواهد شد.

وی با بیان اینکه نان کامل از گندمی که هیچ جزیی از آن جدا نمی شود، تولید می‌شود، گفت: در نان سفید بخش مهم گندم یعنی سبوس جدا می‌شود.

او همچنین با بیان این نکته که در آرد کامل میزان نیاسین ۲۵ میکروگرم است اما در آرد سفید به ۳.۵ کاهش پیدا می‌کند، عنوان کرد: بنابراین آرد سفید از نظر فیبر و ویتامین‌ها، فقیر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک در خصوص اجرای طرح تولید و عرضه نان کامل ادامه داد: چنین طرحی در کشور نداشتیم و باید از یک جایی آغاز می‌شد.

او در ارتباط با بحث اجرای نان کامل هم افزود: در کل کشور به صورت پراکنده و خودجوش این کار در حال انجام بوده اما به طور کامل اجرایی نشده است.
وی همچنین با بیان اینکه به دنبال نان سبوس دار بودیم و اکنون به نان کامل رسیده‌ایم، عنوان کرد: نان کامل هضم بهتری دارد و قند را آهسته تر بالا می‌برد.

کلید واژه ها: طرح تولید نان سبوس بالا


نظر شما :