در استان مرکزی برگزار شد؛

اولین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در سال ۹۸

۲۶ فروردین ۱۳۹۸ | ۰۸:۴۲ کد : ۳۶۷۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۱۶
در نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی موضاعات پیشنهادی معاونت غذا و دارواراک در خصوص میزان سبوس در نان ها و ساماندهی عطاری ها استان مطرح شد و تصمیماتی اتخاذ گردید.
اولین کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی در سال ۹۸

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، در  نشست کارگروه سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی  با حضور معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی ، مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری و سرپرست دانشگاه و معاونین غذا و دارو ،بهداشت ،درمان ،توسعه و دیگر اعضاء سازمان های مربوطه در سالن اجتماعات استانداری مرکزی برگزار شد.

 بهروز اکرمی روز یکشنبه در کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی استان مرکزی افزود: نمی توان با سلامت مردم برای کسب سود برخی افراد سود جو بازی کرد و باید این مهم در دستور کار دستگاه های متولی قرار گیرد.
وی اظهار داشت: سازمان صنعت، معدن و تجارت استان واحدهای عطاری بدون مجوز را احصا و نتیجه را به کارگروه سلامت اعلام کند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: ظرف یک ماه آینده چارچوب مدون قانونی برای فعالیت عطاری ها استان تدوین می شود.
اکرمی افزود: تخلف در مجموعه عطاری ها موجب نگرانی شده است و باید برای این مهم چاره اندیشی صورت گیرد.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی گفت: تا زمانی که در جامعه تقاضا مصرف داروهای گیاهی وجود دارد زمینه ارتکاب جرم هم هست بنابراین لازم است ساز و کار قانونی برای فعالیت عطاری ها مورد توجه قرار گیرد.
وی اظهار داشت: سازمان صمت، اتاق اصناف و دانشگاه علوم پزشکی استان برای این مهم چارچوب معینی را تعریف کنند.
معاون سیاسی، امنیتی و اجتماعی استانداری مرکزی در بخش دیگری از سخنانش گفت: رعایت بهداشت در مناسبت های مختلف باید برای مردم اطلاع رسانی و با آگاهی دادن به جامعه از هزینه های سرسام آور درمان کاست.
وی در بخش دیگری از سخنانش گفت: برای طبخ نان با میزان سبوس استاندارد نباید سطح سبوس انواع نان شامل سنگگ از 5 درصد، تافتون 10 تا 12 درصد و نان بربری 16 تا 18 درصد کمتر باشد.
اکرمی افزود: کارخانجات آرد با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارند بنابراین باید بازدید از این واحدها به صورت مستمر انجام شود.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز گفت: عرضه داروهای گیاهی در برخی از عطاری ها منجر به برخی مسمومیت ها شده است.
دکتر«محمد جمالیان» افزود: نظارت بر این واحدها در شرح وظایف دانشگاه نیست اما چون با سلامت مردم ارتباط مستقیم دارد از اصناف، نیروی انتظامی و قوه قضاییه انتظار همکاری وجود دارد.
سرپرست دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: دوم و سوم اردیبهشت ماه پنج شهردار از شهرهای مختلف کشورعمان و چهار نفر از وزارت بهداشت این کشور به اراک سفر خواهند کرد و از مرکز خیریه درمانی مهاجران بازدید به عمل می آورند.
مدیرکل دفتر اجتماعی استانداری مرکزی نیز گفت: برنامه های هفته سلامت باید در همه شهرستان های استان اجرا شود و از تمرکز در مرکز استان باید جلوگیری کرد.
«غلامرضا فتح آبادی» افزود: توسعه برنامه سلامت باید در ادارات دولتی نیز انجام شود تا بخش اداری استان نیروهای شاداب و با طراوت داشته باشد.
مدیرکل دفتر امور اجتماعی و فرهنگی استانداری مرکزی گفت: 23 درصد جامعه از نبود بهداشت روانی رنج می برند که با تداوم برنامه های بهداشتی می توان این آمار را کاهش داد.
فتح آبادی در بخش دیگری از سخنانش افزود: 95 درصد از داروهای سال 2025 غیرشیمیایی خواهد شد و این مطالبه در جامعه جدی تر باید پاسخ داده شود.
وی اظهار اشت: از 20 هزار عطاری موجود در کشور 15 هزار واحد از آن ها غیرمجاز هستند.
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی نیز گفت: سبوس در نان منبع سرشار ویتامین ب است که کمبود آن منجر به برخی بیماری ها می شود.
دکتر«عباس علیمرادیان » افزود: باید سطح سبوس گیری از پنج تا هفت درصد به هشت تا 12 درصد برسد تا نان با سطح سبوس بالا به دست مردم برسد.

معاون غذا و دارو اظهار کرد:با توجه به فروش داروهای گیاهی  و تخصصی بودن در نظارت این نوع واحد های صنفی باید تصمیمی اتخاذ شود که عطاری ها با وجود برخی تخلفات صورت گرفته از سوی آنها از فیلتر معاونت غذا و دارو برای اخذ مجوز عبور کنند.

کلید واژه ها: کارگروه تخصصی سلامت و امنیت غذایی دکتر علیمرادیان


نظر شما :