آشنایی با انواع واکسن آنفولانزا و ضرورت تزریق آن

۱۸ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۴:۴۶ کد : ۳۷۳۸۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۹۰۳
با توجه به نزدیک شدن فصل سرما واکسن آنفولانزا می تواند کلیه افراد جامعه را از ابتلا به ویروس آنفولانزا مصون نگه دارد. بیماری آنفولانزا یک بیماری ویروسی می باشد و بر این اساس واکسنی که بر علیه آن ساخته می شود از ویروس آنفولانزا تهیه شده است. واکسنی که در کشور ما وجود دارد از ویروس غیر فعال آنفولانزا ساخته شده است که از آنتی ژن های سطح ویروس تهیه شده است.
آشنایی با انواع واکسن آنفولانزا و ضرورت تزریق آن

ضرورت تزریق واکسن آنفولانزا

با توجه به نزدیک شدن فصل سرما واکسن آنفولانزا می تواند کلیه افراد جامعه را از ابتلا به ویروس آنفولانزا مصون نگه دارد. بیماری آنفولانزا یک بیماری ویروسی می باشد و بر این اساس واکسنی که بر علیه آن ساخته می شود از ویروس آنفولانزا تهیه شده است. واکسنی که در کشور ما وجود دارد از ویروس غیر فعال آنفولانزا ساخته شده است که از آنتی ژن های سطح ویروس تهیه شده است.

در تولید واکسن آنفولانزا در برخی موارد از سه نوع آنتی ژن سطح ویروس با عنوان سه ظرفیتی و در مواردی دیگر از چهار نوع آنتی ژن سطح ویروس با عنوان چهار ظرفیتی استفاده می شود. این واکسن ها غیر فعال هستند و فقط از اجزای ویروس تشکیل شده اند از سن شش ماه به بالا قابلیت تزریق دارند. در رابطه با واکسن های چهار ظرفیتی توصیه شده که به افراد زیر ۳ سال تزریق نشوند. حداقل سن واکسن در ایران شش ماهگی در نظر گرفته می شود.

از نظر سازمان بهداشت جهانی به تمام افراد توصیه شده است که هر سال واکسن آنفولانزا را تزریق نمایند. زیرا ویروس آنفولانزا ویروسی است که خیلی سریع تغییر سویه می دهد. هر ساله شرکت های داروسازی ویروس را بر اساس سویه های آن سال تهیه و در بازار توزیع می نمایند. حتما توصیه می شود که افراد سالانه واکسن را تزریق نمایند و اگر کسی سال گذشته واکسن را تزریق کرده باشد، فقط پنجاه درصد ایمنی خواهد داشت.

 

 

آشنایی با انواع واکسن آنفولانزا و ضرورت تزریق آن

 

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی مناسب است

به دلیل کمبود واکسن آنفولانزا تعدادی افراد در اولویت تزریق آن قرار دارند. این افراد شامل چهار گروه اصلی می باشند. اولین گروه کودکان ۶ ماه تا ۲ ساله هستند که در معرض ابتلا به ویروس آنفولانزای شدید قرار دارند. گروه دوم افراد مسن بالای ۶۵ سال که با توجه به سن بالا در معرض آسیب بیشتر قرار دارند. گروه سوم خانم های باردار هستند که در هر ماهی از بارداری می توانند واکسن را تزریق نمایند ولی توصیه می شود از هفته شانزدهم به بعد واکسن را تزریق نمایند. در دوران بارداری یا شیردهی تزریق واکسن آنفولانزا هیچ مانعی وجود ندارد.

 

گروه چهارم گروهی از بیماران می باشند که به نظر در صورت ابتلا به آنفولانزا به نوع شدید آن مبتلا می شوند. این گروه شامل تمام بیماریهای مزمن میباشد به خصوص بیماریهای مزمن قلبی، ریوی، کلیوی، کبدی، عصبی، متابولیک، دیابت، ایدز و بیمارانی که داروهای کورتون و آسپرین طولانی مدت مصرف میکنند. در کنار این چهار گروه توصیه شده است که تمامی پرسنل بهداشتی و درمانی برای حفاظت از خود و بیمارانی که به آنها مراجعه می کنند حتما واکسن را دریافت نمایند. همچنین افرادی که وظیفه نگهداری از افراد مسن یا کودکان را بر عهده دارند نیاز است که واکسن را تزریق کنند.

 

 

آشنایی با انواع واکسن آنفولانزا و ضرورت تزریق آن

واکسن آنفولانزا برای چه کسانی مضر است

حال به افرادی که مجاز به دریافت واکسن نیستند بایستی اشاره کنیم. تعداد این بسیار محدود می باشد از جمله کسانی که به مواد داخل واکسن مثل فرمالدهید و جنتامایسین آن حساس هستند. این واکسن بر پایه تخم مرغ تولید شده است اما کسانی که حساسیت به تخم مرغ دارند منع قطعی ندارند؛ ولی بایستی حتما تحت مراقبت واکسن را تزریق نمایند. همچنین افرادی که سال قبل پس از تزریق واکسن با واکنش شدید مواجه شده اند؛ توصیه می شود واکسن را تزریق نکنند.

 

انواع واکسن های آنفولانزا

جهت اشنایی با واکسن انفولانزا بایستی بدانیم که سه نوع واکسن شامل اینفلوواک، واکسی کریپ و فلوکارد در کشور ما جهت تزریق موجود می باشد. واکسن اینفلوواک محصول کشور هلند می باشد که از ویروس کشته شده آنفولانزا ساخته شده و برای افراد بالای ۶ ماه تزریق می گردد. واکسن واکسی کریپ محصول کشور فرانسه است که این نوع واکسن نیز از ویروس کشته شده تهیه شده و برای افراد بالای ۶ ماه تزریق می شود. سومین نوع واکسن آنفولانزا یک واکسن ایرانی و نوترکیب به نام فلوکارد است که برای افراد بالای ۱۸ سال قابلیت تزریق را دارد.

 

نحوه تزریق واکسن آنفولانزا

واکسن آنفولانزا در دمای یخچال بین ۲ تا ۸ درجه بایستی نگهداری شود. محل تزریق واکسن عضله بازو دلتوئید است و به صورت زیر جلدی عمیق یا عضلانی تزریق می شود. مقدار تزریق واکسن برای افراد زیر ۳ سال نصف واکسن یعنی ۰.۲۵ سی سی است. اما برای افراد بالای ۳ سال دوز کامل واکسن جهت تزریق توصیه می شود. برای کودکان ۶ ماه تا ۸ سال که برای اولین بار واکسن می زنند یا قبلا فقط یک بار واکسن زده اند؛ نیاز است که ۲ دوز واکسن با فاصله زمانی یک ماهه دریافت نمایند. ولی در سایر افراد همان یک دوز بسنده می کند.

کلید واژه ها: آشنایی واکسن آنفولانزا


( ۵۱ )

نظر شما :