تاکید بر مشاوره و مراقبت های دارویی بیماران توسط داروساز بالینی

۲۱ شهریور ۱۴۰۲ | ۰۸:۴۷ کد : ۳۷۴۶۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۴
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: حضور داروسازان در سیستم درمانی، منطقی شدن مصرف دارو و کاهش تداخلات دارویی را به همراه دارد.
تاکید بر مشاوره و مراقبت های دارویی بیماران توسط داروساز بالینی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان با  اعلام این مطلب گفت: با توجه به افزایش وقوع عوارض های ناخواسته دارویی در مراکز درمانی ؛تلفیق دارویی و مشاوره های فارماکوتراپی در تمام بخش ها برای بیماران بستری در مراکز های درمانی تابعه دانشگاه علوم پزشکی باید با دقت بیشتری انجام شود.
وی افزود: یکی از فعالیت های مهم در قالب مراقبت های دارویی، تلفیق دارویی می باشد که همراه با مداخلات دارویی برای بیمار از مراجعه مجدد بسیاری از بیماران جلوگیری نموده و بیماران توانسته اند داروهای خود را با دستور مصرف صحیحی و ضریب اطمینان بالاترمصرف نمایند.
دکتر علیرادیان افزود: برای  بررسی و مشاوره های دارویی مراجعین،  تداخلات دارو- دارو، تداخل  دارو - غذا  و تداخل دارو- تست های آزمایشگاهی بهصورت مداوم و مستمر بررسی گردد.
معاون غذا و دارو ادامه داد: در بخش های ویژه و سایر بخش ها، از نظر  تنظیم  دوز کلیوی و کبدی  داروها ، تغذیه وریدی، مدیریت عوارض جانبی داروها، ارزیابی مصرف منطقی داروها (آلبومین، IVIG ،کلسیم گلوکونات، گلایکوفوس و....) به بیماران خدمات ارائه می شود.
این متخصص داروسازی بالینی  تاکید کرد: مصرف منطقی آنتی بیوتیک ها  بخصوص آنتی بیوتیک های استواردشیپ ، مشاوره دارویی برای گروه های خاص از جمله زنان باردار و شیرده،  سالمندان و کودکان از سایر موارد مشاوره های فارماکوتراپی است.
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک توضیح داد: حضور داروسازان در سیستم درمانی، منطقی شدن مصرف دارو و کاهش تداخلات دارویی را به همراه دارد. با این وجود، به دلیل ارائه نشدن خدمات مشاوره دارویی، بیماران پس از ترخیص از بیمارستان ها از نظر مصرف داروها سرگردان می شوند چرا که نحوه صحیح مصرف دارو بخشی از فرایند درمان به شمار می رود و بهبود بیمار در گرو مصرف صحیح دارو است.

کلید واژه ها: تاکید بر مشاوره مراقبت های دارویی داروساز بالینی معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :