مردم در خصوص کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق باید حساس شوند

۲۲ شهریور ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۴ کد : ۳۷۵۰۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵۵
خروجی دومین جلسه کارگروه مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور استان مرکزی این بود که «صیانت از سلامت شهروندان شوخی بردار نیست»؛ در این کارگروه بر ضرورت برخورد با سالن‌های زیبایی و آرایشی و عطاری‌های متخلف تاکید شد.
مردم در خصوص کالاهای سلامت محور تقلبی و قاچاق باید حساس شوند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دومین کارگروه استانی مبارزه با قاچاق کالاهای سلامت محور در سال ۱۴۰۲، امروز چهارشنبه در سالن جلسات معاونت غذا و دارو برگزار شد؛ کارگروهی که همه اعضای آن از دانشگاه علوم پزشکی و دستگاه قضایی گرفته تا نهادهای انتظامی، نظارتی و فرهنگی حضور داشتند و تلاش کردند تا به راهکارهای مناسبی برای نظارت بهتر و سامان‌دهی سلامت بازار دست پیدا کنند.

دکتر علیمرادیان در ابتدای جلسه با بیان این‌که ما در سال گذشته فقط بیش‌ از چند میلیارد تومان داروی قاچاق در سطح عرضه کشف کرده‌ایم، گفت: همچنین برخی داروهای داخلی که باید در شبکه توزیع قانونی در اختیار شهروندان قرار بگیرد، از این شبکه خارج شده که لازم است منشأ این تخلف پیگیری و بررسی شود.

علیمرادیان اضافه کرد: یکی دیگر از بخش‌هایی که مشکلات متعددی را برای سلامت استان ایجاد کرده، سالن‌های آرایشی و زیبایی بانوان است که برخی از آن‌ها علاوه‌ بر انجام خدمات پزشکی تخصصی بدون داشتن مجوز، اقدام به عرضه داروهای قاچاق و گاه مواد مخدر نیز می‌کنند.

وی در این زمینه خواستار فعال‌تر شدن پلیس اماکن و کمک و حمایت دستگاه قضایی برای برخورد با آن دسته از واحدهای صنفی شد که سلامت شهروندان استان را به خطر می‌اندازند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی ادامه داد: برخی از سالن‌های زیبایی و آرایشی استان با استفاده از دستگاه‌های قاچاق و گاهی قانونی، اقدام به ارائه خدمات پزشکی به مراجعه‌کنندگان می‌کنند که حتی متخصص پوست و مو هم به‌سختی و با دقت فراوان این نوع خدمات را ارائه می‌کند.

علیمرادیان با بیان این‌که متخلفان برای این نوع خدمات هزینه‌های سرسام‌آوری هم می‌گیرند، عنوان کرد: تزریقات و فروش داروهای قاچاق و غیرمجاز هم در این سالن‌ها مشاهده می‌شود.
متولی غذا و دارو ی استان مهم‌ترین راهکار برای مقابله با قاچاق کالاهای سلامت محور پیگیری آموزش و برنامه‌های فرهنگی است البته نه برای قاچاقچیان و افراد سودجود بلکه برای بازاریان سالم و مهم‌تر از همه برای دریافت کنندگان خدمت و خریداران این کالاها.

به گفته‌ او مردم باید از پیامدها و عوارض متعدد مصرف داروهای غیرمجاز و کالاهای بهداشتی و آرایشی قاچاق مطلع شوند که در این زمینه نقش رسانه‌ها ازجمله صداوسیما بسیار مهم و کلیدی است.

کلید واژه ها: کمیسیون شیوه نامه مبارزه با قاچاق معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :