دانستنی

چگونه از داروساز خود مشاوره دارویی بگیریم؟

۰۵ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۱۴:۵۸ کد : ۳۷۸۹۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۹
داروساز شما می تواند در خصوص ایمنی و اثربخشی داروهای مصرفی به شما آموزش دهد. همچنین شما می توانید با در نظر گرفتن نکات زیر در مواقع مشورت با داروسازان بهره بگیرید.
چگونه از داروساز خود مشاوره دارویی بگیریم؟

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو:

به داروساز خود بگویید:

  1. لیستی از تمامی داروهای نسخه ای ، داروهای بدون نیاز به نسخه پزشک ( مانند انواع داروهای سرماخوردگی، مسکن، ضد سرفه و ضد حساسیت، داروهای گوارشی و ...)، ویتامین ها، داروهای گیاهی و مکمل های مصرفی خود به همراه دستور مصرف آنها تهیه و به داروساز خود ارائه دهید.
  2. هرگونه تغییر در نحوه مصرف فراورده های دارویی اعم از کاهش یا افزایش مصرف و یا قطع آن ها را به داروساز خود اطلاع دهید.
  3. در صورتی که قصد شروع فراورده های دارویی جدید، مکمل های غذایی جدید و یا رژیم غذایی خاصی دارید با داروساز خود صحبت کنید. زیرا ممکن است این تغییر با داروهای مصرفی شما تداخل داشته باشد.
  4. هرگونه سابقه آلرژی و یا حساسیت به فراورده دارویی، مکمل غذایی، و یا هر فراورده دیگر را به داروساز خود اطلاع دهید. (دقیقا چه نوع واکنشی نسبت به آن ماده داشته اید؟ آیا ناحیه حلق شما در اثر حساسیت دچار تورم شده بود؟آیا دچار بثورات پوستی شده اید؟ آیا شکم درد و یا اسهال را تجربه کرده اید؟)
  5.  سابقه بیماری های زمینه ای و یا نتایج ازمایشگاهی غیر طبیعی اخیر خود را به داروساز اطلاع دهید.
  6. در خصوص سختی در بلع، عدم توانایی خواندن دستورات دارویی ریز، نداشتن سواد و عدم تسلط به زبان فارسی، فراموش کردن استفاده از داروها، عدم توانایی افتراق بین داروهای با شکل مشابه، عدم توانایی پرداخت هزینه داروها، مشکل با سازمان بیمه گر، دسترسی سخت به داروخانه و هر موردی که می تواند مصرف داروهای شما را تحت تاثیر قرار دهد، با داروساز خود صحبت کنید.
  7. در صورتی که باردار هستید و یا قصد بارداری دارید و یا در دوران شیردهی هستید، داروساز خود را در جریان قرار دهید.
  8. شماره تماس منزل و یا شماره همراه در دسترس خود را جهت ثبت در برنامه نرم افزاری داروخانه به داروساز خود اطلاع دهید. در این صورت در صورت بروز مشکل و یا اشتباه در فرایند نسخه پیچی داروساز به شما دسترسی خواهد داشت.  

از داروساز خود بپرسید:

  1. چه اطلاعات مهمی در خصوص داروهای مصرفی خود باید بدانم؟
  2. چگونه نام داروهای مصرفی خود را صحیح تلفظ کنم؟ نام ژنریک و نام های تجاری داروهای مصرفی من چه هستند؟ آیا داروهای مصرفی من نام دیگری هم دارند؟
  3. آیا فرم ژنریک داروهای من در دسترس می باشد؟ آیا داروهای مشابه و ارزان تری نیز وجود دارد؟ آیا کمک هزینه ای به داروهای من تعلق می گیرد؟
  4. موارد مصرف داروهای من و مکانیسم اثرشان چگونه است؟
  5. چگونه و چه زمانی می بایست داروهای خود را استفاده کنم؟ آیا مصرف داروها نسبت به غذا ( قبل و یا بعد غذا ) اهمیت دارد؟ تا چه مدت زمانی باید مصرف داروها را ادامه دهم؟ در صورتی که علائم من بعد از مصرف داروها بهبود یافت، آیا مجاز به کاهش مصرف داروها و یا قطع آن ها می باشم؟ تحت چه شرایطی بهتر است داروهای خود را قطع کنم؟
  6. در صورت فرمواشی مصرف یک دوز، باید چه کار کنم؟
  7. زمان شروع اثر داروها چه موقع است؟ چه مدت بعد از مصرف داروها احساس بهبودی خواهم کرد؟
  8. آیا دستور مصرف خاصی برای داروهای من وجود دارد؟
  9. آیا داروهای مصرفی من با داروهای دیگر، مکمل های غذایی، انواع نوشیدنی ها ، فراورده های غذایی و یا فعالیت های روزانه تداخل دارد؟
  10. آیا این فراورده ها حاوی موادی هست که من به آنها حساسیت دارم؟
  11. آیا مصرف این فراورده های دارویی عارضه جانبی شایعی دارد؟ در صورت بروز عارضه چه اقدامی می بایست صورت پذیرد؟
  12. آیا در زمان مصرف این داروها، انجام  آزمایشات خاصی لازم است؟
  13. شرایط نگهداری داروهای مصرفی من چگونه است؟
  14. تاریخ انقضای داروهای مصرفی من چه موقع می باشد؟
  15. آیا منبع خاصی جهت مطالعه بیشتر در خصوص داروهای مصرفی من وجود دارد؟
  16. در صورت نیاز به مشاوره دارویی با چه شماره ای می توانم تماس بگیرم؟

 

بعد از دریافت داروها و قبل از ترک داروخانه به نکات زیر توجه کنیم:

  1. به صحت داروهای دریافتی خود توجه کنید. در صورتی که با داروهای مصرفی خود آشنایی دارید، داروهای جدید دریافتی خود را مجدداً چک نمایید.
  2. از دریافت دوز مناسب داروهای خود مطمئن شوید.
  3. از دستور مصرف صحیح داروهای خود مطمئن شوید. در صورتی که دستور دارویی نوشته شده روی داروها ناخواناست، در خصوص نحوه صحیح مصرف داروها مجدداً از داروساز اطلاعات بگیرید.
  4. جهت تنظیم دوز صحیح فراورده های دارویی مایع، پیمانه مدرج دارویی و یا سرنگ تهیه نمایید. این نکته جهت مصرف دوز صحیح داروهای اطفال و یا انتی بیوتیک های مایع اهمیت فراوانی دارد. 
  5. اطلاعاتی را که داروساز در خصوص داروهای مصرفی شما ارائه می دهد، به خاطر سپرده و یا یادداشت نمایید.
  6. شماره تماس داروخانه و شماره مشاوره دارویی استان خود را جهت دریافت مشاوره دارویی و هرگونه سوال دارویی از داروساز دریافت نمایید.

کلید واژه ها: داروساز دانستنی معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :