معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد:

بیماران تشخیص استفاده از آنتی‌بیوتیک را بر عهده پزشک و داروساز بگذارند

۰۹ مهر ۱۴۰۲ | ۱۰:۳۲ کد : ۳۸۰۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۹
معاون غذا و دارو اراک گفت: حفظ پنی‌سیلین حفظ حیات ماست چرا که اگر آنتی‌بیوتیک‌ها را از دست دهیم به زمان قبل از کشف آنها بر می‌گردیم که با یک عفونت ساده انسان‌ها از بین می‌رفتند.
بیماران تشخیص استفاده از آنتی‌بیوتیک را بر عهده پزشک و داروساز بگذارند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک پیرامون موضوع کشف پنی‌سیلین و نقش آن در درمان بیماری‌ها گفت: از سال ۱۹۵۰ که فلمینگ تصادفاً پنی‌سیلین را کشف کرد مدت‌ها می‌گذرد. یک سال بعد از اینکه این دارو وارد بازار شد اولین باکتری‌ها که موجودات هوشمندی هستند خود را تغییر دادند تا نسبت به پنی‌سیلین مقاومت کنند.

وی افزود: از همان سال‌ها مقاومت به پنی‌سیلین آغاز شده و بشر همواره سعی کرده با تغییر فرمولاسیون این دارو داروهای آنتی‌بیوتیک جدید بسازد اما سرعت مقاومت میکروب‌ها همواره بیشتر بوده است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در سال‌های اولیه بعد از کشف پنی‌سیلین تولید آنتی‌بیوتیک‌های جدید بیشتر اتفاق می‌افتاد اما در حال حاضر این موضوع با مشکل روبرو شده است. اگر چه در حال حاضر بشر طیف‌های وسیعی از آنتی‌بیوتیک‌های متفاوت را کشف کرده اما هنوز فقط پنی‌سیلین است که بر روی برخی از بیماری‌ها اثر دارد و پنی‌سیلین جایگاه خود را حفظ کرده است.

معاون غذا و دارو  با بیان اینکه مصرف نادرست و نامناسب پنی‌سیلین می‌تواند ما را در برابر برخی از بیماری‌ها بی‌سلاح کند اظهار کرد: برخی از بیماری‌ها ویروسی هستند و اگر در این موارد از پنی‌سیلین استفاده کنیم زمانی که واقعاً نیاز به پنی‌سیلین وجود دارد این دارو بر روی ما اثر نخواهد داشت.

این متخصص داروسازی گفت: اگر بیماری‌های میکروبی درست درمان نشود انواع بیماری‌های روماتیسمی، کلیوی و قلبی به و جود می‌آید چرا که این میکروب قادر به مهاجرت به مفاصل، قلب و کلیه است و باید به‌سرعت از بین رود.

دکتر علیمرادیان افزود: تشخیص استفاده از پنی‌سیلین بر عهده پزشک است و نباید به پزشک اصرار به نوشتن پنی‌سیلین کرد. پنی‌سیلین‌ها هنوز بر برخی از بیماری‌ها تأثیر جدی می‌گذارند و در ساخت خیلی از آنتی‌بیوتیک‌ها مؤثرند. حفظ پنی‌سیلین حفظ حیات ماست چرا که اگر آنتی‌بیوتیک‌ها را از دست دهیم به زمان قبل از کشف آنها بر می‌گردیم که با یک عفونت ساده انسان‌ها از بین می‌رفتند.

وی در ادامه مطرح کرد: قبل از چنین اتفاقی باید مصرف منطقی بجا و درستی از آنتی‌بیوتیک‌ها داشته باشیم که هم شامل عدم استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها در بیماری‌های ویروسی می‌شود و هم اینکه زمانی که نیاز به آنتی‌بیوتیک داریم در زمانی که برای آن دارو در نظر گرفته شده مصرف شود.

داروساز مجرب کشور گفت: بعد از چند روز استفاده از آنتی‌بیوتیک‌ها با کمترشدن میکروب‌ها احساس بهبودی می‌کنیم اما اگر دوره درمان را تکمیل نکنیم مقاومت میکروبی در بدن ما ایجاد می‌شود.

معاون غذا و دارو افزود: یک‌سری از آنتی‌بیوتیک‌ها باکتری‌کش‌ها هستند که دیواره سلولی را از بین برده و باعث مرگ باکتری‌ها می‌شوند. یک‌سری از آنتی‌بیوتیک‌ها نیز جلوی رشد باکتری را می‌گیرند. علائم یکسان الزاماً منشأ یکسان در بدن ما ندارند. عامل بیماری ممکن است چند مورد باشد اما علامت بیماری شاید یکسان باشد.

دکتر علیمرادیان در آخر با بیان اینکه آنتی‌بیوتیک‌ها نیز مانند قفل و کلید باید جفت شوند تصریح کرد: آنتی‌بیوتیک نامناسب نمی‌تواند موفقیت کامل را داشته باشد. با مقاومت بدن نسبت به آنتی‌بیوتیک‌ها مشکلات بیماران بیشتر شده و طول درمان افزایش می‌یابد. قارچ‌ها، باکتری‌ها و ویروس‌ها سه نوع از میکروب‌ها هستند که آنتی‌بیوتیک‌ها فقط بر روی باکتری‌ها اثرگذار هستند.

کلید واژه ها: آنتی بیوتیک معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :