سهم اندک بشر از آب شیرین/ دور ریز غذا حیرت انگیز است

۲۴ مهر ۱۴۰۲ | ۲۱:۱۹ کد : ۳۸۳۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۳
مدیرکل امور فراوردهای غذایی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو بر لزوم هوشیاری در زمینه مدیریت بهینه آب تاکید کرد.
سهم اندک بشر از آب شیرین/ دور ریز غذا حیرت انگیز است

به گزارش ایفدانا، دکتر محمود آل بویه در مراسم روز جهانی غذا که امروز در دانشگاه علوم‌پزشکی تهران برگزار شد با اشاره به به سالروز تاسیس سازمان خوار و بار جهانی(فائو)، گفت: از سال ۱۹۸۱ همزمان با سالروز تاسیس فائو روز جهانی غذا نام‌گذاری شد‌.

وی افزود: غذا در ایران موضوعی چند وجهی بوده است و سازمان غذا و دارو، وزارت صمت، سازمان استاندارد و... هریک متولی بخشی از آن هستند.

آل بویه ادامه داد: نقش سازمان غذا و دارو بررسی کیفیت و ایمنی غذا است؛ ما غذاهای فرآوری شده و آب‌های بسته بندی را رصد می‌کنیم تا غذایی سالم به دست مصرف کننده برسد.

وی با بیان اینکه شعار امسال روز جهانی غذا «آب غذا است، آب زندگی است، هیچکس را پشت سر نگذارید»، گفت: آب شیرین بی نهایت نیست و موظف به مصرف بهینه حتی یک قطره آن هستیم.

کمبود آب در جهان و ایران
وی با تاکید بر اهمیت نقش آب بر زندگی انسان‌ها، اظهار کرد: کمبود آب در ایران و جهان نقش واضحی دارد. خیلی‌ها به دنبال ساخت آب مصنوعی یا باروری ابرها هستند اما دسترسی به این خواسته مشکل بوده و برخی از این اقدامات هم هزینه های بسیار بالایی دارد.

او ادامه داد:  آب سطح زمین عمدتا شور است که قابل استفاده انسان نیست بنابراین سهم آب شیرین برای ما اندک است و تنها ۲.۵ درصد آب سطح جهان شیرین است و از این درصد هم، بیشترین حجم یعنی ۷۲ درصد آن در بخش کشاورزی استفاده می‌شود. 

آل‌بویه با تاکید بر اهمیت استفاده بهینه از آب، ادامه داد: باید بتوانیم همین آب اندک را حفظ کنیم و برای نسل‌های آینده هم نگه داریم. 

وی تاکید کرد: اعدادی که درباره غذای دور ریز که همه مراحل را طی است به گوش می‌رسد حیرت انگیز است. گفته می‌شود با دور ریز مواد غذایی، ۸۰۰ میلیون نفر در سال میتوانند سیر شوند به عنوان مثال اگر یک همبرگر دور بندازیم معادل ۹۰ دقیقه حمام کردن آب مصرف شده است. با کاهش دور ریز مواد غذایی و یافتن راهی برای استفاده مجدد آنها میتوان به حفط آب و کاهش مصرف آن کمک کرد. 

وی افزود: در دولت سیزدهم در حوزه  فلزات سنگین و نیترات بیش از ۲۹ هزار نمونه، در حوزه سموم کشاورزی بیش از ۱۷ هزار نمونه را پایش کردیم. همچنین بیش از ۲هزار و ۷۰۰ نمونه پایش شده برای برچسب تراریختگی داشتیم. بیش از ۱۱۰۰ انبار ارزیابی شدند و بیش از ۴۴ هزار نمونه به عنوان pms از سطح عرضه پایش شده است. بیش از ۱۲۰۰ تن از مواد و فرآورده ها امحا شد که بخش عمده آن مواد غذایی بود و این نقش فعال همکاران بنده را نشان می‌دهد. همچنین بیش از ۱۵ هزار مورد ثبت IRC انجام شده است. 

او تاکید کرد:  اقدامات زیادی برای شناسایی تراریختگی انجام دادیم ولی به طور عمده محصولاتی که در دنیا از نظر تراریختگی مورد قبول بوده که استفاده شود انگشت‌شمار بوده است و باید بر روی این محصولات برچسب تراریختگی چسبیده باشد تا مصرف کننده مطلع شود./


نظر شما :