مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی موجب مسمویت کبدی می شود

۲۲ آبان ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۸ کد : ۳۹۱۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۳۰
مسئول اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو اراک در باره مصرف داروهای گیاهی گفت : یک باور غیرعلمی که در اذهان عمومی رایج است این که داروهای گیاهی خیلی کم خطرتر از داروهای شیمیایی هستند، در حالی که یک داروی گیاهی با دوز درمانی مناسب می تواند موثر باشد و مصرف بیش از اندازه آن می تواند باعث مسمومیت فرد شود.
مصرف بیش از اندازه داروهای گیاهی موجب مسمویت کبدی می شود

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر فاطمه خلیلی، مسئول اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل معاونت غذا و دارو اراک با بیان اینکه امروزه از گیاهان دارویی فراورده های دارویی زیادی استخراج می‌شود، اظهار کرد: متاسفانه سلامت اینگونه داروها بویژه بر روی گروههایی همچون مادران باردار به اثبات نرسیده است.

وی افزود: مادران باردار باید دقت لازم را داشته باشند که در سه ماهه اول بارداری از مصرف داروهای گیاهی بپرهیزنند چراکه مصرف خودسرانه این داروها موجب خونریزی و سقط جنین می شود .

مسئول اداره نظارت بر فرآورده های طبیعی، سنتی و مکمل ادامه داد: به عنوان مثال داروی چای سبز فراورده ای است که خاصیت آنتی اکسیدانی، ضدسرطان و ضدپیری آن به اثبات رسیده ولی اگر این گیاه دارویی بصورت اوردوز یا بیش از دوز تعیین شده، مصرف شود باعث مسمویت کبدی یا آسیب به کبد می‌شود .

وی تأکید کرد: به عنوان مثال بیماران تحت درمان با داروی وارفارین نباید در یک روز بیش از یک حبه سیر استفاده کنند زیرا سیر به لحاظ دارابودن مواد ضد انعقادی موجب خونریزی داخلی در فرد بیمار خواهد شد .

این دکتر داروساز بر عدم مصرف خودسرانه و دراز مدت گیاهان دارویی تاکید و تصریح کرد: گیاهان دارویی به هیچ وجه خالی از عارضه نیستند چون اثرات درمانی آنها مدیون عوارض شیمیایی است که داخل گیاهان دارویی نهفته است و می‌تواند علاوه بر اثرات درمانی باعث عوارض جانبی در شخص شود.

کلید واژه ها: داروهای گیاهی عطاری ها دکتر خلیلی اراک معاونت غذا و دارو


( ۲ )

نظر شما :