به مناسبت هفته ملی اطلاع رسانی مقاومت میکروبی؛

۳۰ درصد نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی بیوتیک است

۲۵ آبان ۱۴۰۲ | ۲۰:۴۵ کد : ۳۹۲۸۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۷
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت هفته جهانی آنتی بیوتیک، میانگین استفاده از آنتی‌بیوتیک در استان را ۳۰ درصد عنوان کرد و گفت : نگرانی سازمان بهداشت جهانی و وزارت بهداشت، از مصرف بی‌رویه آنتی بیوتیک‌ها است.
۳۰ درصد نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی بیوتیک است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: استفاده نابجا یا نادرست دارو می‌تواند منجر به بی‌اثر شدن آنتی بیوتیک شود و نگرانی اصلی جامعه بشری از همین موضوع است. چون باکتری موجودی هوشمند است وقتی باکتری با یک نوع آنتی بیوتیک روبرو شود ماده‌ای درست می‌کند تا تأثیر آنتی بیوتیک را از بین ببرد.
علیمرادیان، گفت: آنتی بیوتیک‌ها نسبت به دیگر داروها، عوارض جانبی کمی دارند، لذا سرمایه‌ای برای بدن انسان است که تجویز آن باید علمی باشد.

معاون غذا و دارو میانگین استفاده از آنتی بیوتیک در استان مرکزی را ۳۰ درصد عنوان کرد و افزود: ۳۰ درصد نسخه‌های پزشکان حاوی آنتی‌بیوتیک است؛ البته میانگین کشوری ۲ تا ۳ درصد بالاتر است.

دانشیار دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تجویز غیرمنطقی آنتی بیوتیک‌ها در کشور بالا است، برای استفاده از آن باید برنامه‌ریزی شود، چون علاوه بر هزینه‌ای که برای مردم و دولت دارد در مقطعی با کمبود آن‌ها مواجه می‌شویم.

معاون غذا و دارو اظهار کرد: از نظر علمی هر پزشکی که تعداد دارو کمتری برای بیمار تجویز کند به خصوص در بیماری‌های معمولی، قطعا پزشکی علمی‌تر و با سوادتر خواهد بود.

وی با بیان اینکه بیماری آنفلوآنزا نیازی به آنتی‌بیوتیک ندارد، گفت: آنتی بیوتیک هیچ اثری روی ویروس آنفلوآنزا ندارد.

دکتر علیمرادیان با اشاره به آخرین وضعیت تأمین داروها در سطح استان، بیان کرد: ما تمام تلاش خود را برای رفع کمبودهای دارویی به کار گرفتیم، در صورتی که شهروندان به دارویی دسترسی ندارند با شماره ۱۹۰ تماس حاصل کنند و آخرین وضعیت داروی خود را جویا شوند.
هفته جهانی آگاهی سازی در زمینه داروهای آنتی میکروبیال از ۲۴-۱۸ نوامبر مصادف با ۲۷ آبان تا سوم آذرماه برگزار می شود، شعار امسال این هفته "همه با هم برای پیشگیری از مقاومت به داروهای ضد میکروبی" نامگذاری شده است.

کلید واژه ها: هفته آنتی بیوتیک ها معاون غذا و دارو اراک دکتر علیمرادیان


نظر شما :