مقاومت میکروبی یکی از تهدیدهای مهم برای سلامت عمومی

۲۷ آبان ۱۴۰۲ | ۱۲:۳۵ کد : ۳۹۳۱۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۰۴
دکتر ناظری؛ مدیر دارویی معاونت غذا و دارو اراک در خصوص مقاوم شدن میکروب ها در برابر داروها گفت: وقتی باکتری ها، ویروس ها، قارچ ها و انگل ها به طرقی تغییر یافته و داروها بر آنها بی اثر باشد، مقاومت میکروبی رخ داده و درمان عفونت ها را بسیار مشکل یا غیر ممکن می کند.
مقاومت میکروبی یکی از تهدیدهای مهم برای سلامت عمومی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ دکتر آزاده ناظری مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک به مناسبت"هفته جهانی آگاهی سازی در زمینه داروهای آنتی میکروبیال" بیان کرد: تجویز صحیح دارو توسط کادر پزشکی، مصرف صحیح دارو توسط بیمار و پیشگیری از ابتلا به عفونت از عوامل مؤثر در پیشگیری و کاهش بروز مقاومت میکروبی است.

ناظری درباره نقش مهم تجویز منطقی و صحیح دارو در پیشگیری از مقاومت میکروبی تاکید کرد: آنتی بیوتیک ها حتما باید توسط پزشک و با توجه به وجود یا عدم وجود عفونت و داروی موثر بر عفونت تجویز شود.

این داروساز با بیان این که مصرف صحیح دارو توسط بیمار می تواند به طور چشمگیر از بروز مقاومت میکروبی جلوگیری کند، به افراد توصیه کرد: هرگز دارو را بدون تجویز پزشک مصرف نکنند. دوره مصرف دارو را تا انتها ادامه دهند تا کاملا بهبودی حاصل شود. دزهای دارویی را منظم و سر ساعت مصرف کنند تا اثر مطلوب داشته باشند.

وی افزود: بیماران از تجویز داروی خود برای دیگران اجتناب کنند و در مورد نحوه صحیح مصرف داروی آنتی میکروبیال از پزشک یا داروساز راهنمایی بخواهند.

مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو گفت: برای جلوگیری از عوارض گوارشی حتما قرص و کپسول های آنتی میکروبیال را با یک لیوان آب میل کنند و هنگام مصرف شربت های آنتی میکروبیال نیز حتماً از پیمانه مدرج استفاده شود.

وی یادآور شد: پیشگیری از ابتلا به عفونت بهترین راهکار است تا نیازی به مصرف دارو نباشد. رعایت پروتکل های بهداشتی، بهداشت شخصی، الگوی صحیح تغذیه، سبک زندگی سالم و دریافت به موقع واکسن های توصیه شده برای پیشگیری از بروز عفونت موثر است.

کلید واژه ها: مقاومت میکروبی هفته جهانی آگاهی سازی در زمینه داروهای آنتی میکروبیال دکتر ناظری اراک مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل


نظر شما :