راهکارهای ضابطه‌مند شدن عطاری‌ها

۰۵ آذر ۱۴۰۲ | ۱۱:۳۰ کد : ۳۹۵۸۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۹۷
معاون غذا و دارو گفت: عطاری ها مجوز خود را از وزارت صمت دریافت می کنند و این مشکلاتی در خصوص نظارت بر آنها به وجود آورده است.
راهکارهای ضابطه‌مند شدن عطاری‌ها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر عباس علیمرادیان در گفت و گو پیرامون موضوع راهکار های ضابطه مند شدن عطاری ها گفت: شغل عطاری در کشور ما به رسمیت شناخته شده است عطاری محلی برای عرضه گیاهان ایمن است و محل تهیه دارو های گیاهی نیست‌.

وی با بیان اینکه دارو هایی که تداخلات شدید با داروهای شیمیایی دارند نباید در عطاری ها به فروش برسند افزود: عطاری ها فروشگاه گیاهان دارویی هستند. در عطاری قرار نیست در مورد تشخیص بیماری و تجویز دارو مشاوره داده شود.

علیمرادیان با اشاره به اینکه متولی امر سلامت وزارت بهداشت و سازمان غذا و دارو است اظهار کرد: البته عطاری هایی هستند که در این زمینه ها سابقه و تجربه بسیار بالایی دارند اما تعداد آنها اندک است و ما باید توجه ویژه به این مسئله داشته باشیم. عطاری ها مجوز خود را از وزارت صمت دریافت می کنند و این مشکلاتی در خصوص نظارت بر عطاری ها به وجود آورده است.

وی گفت: تعداد عطاری های کشور تقریباً چهار برابر داروخانه هاست. بیش از پنجاه درصد این عطاری ها مجوز ندارند و هیچ کس بر آنها نظارت ندارد. مجلس باید در بحث قانون گذاری ورود کند.

معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد: شورای سلامت و امنیت غذایی مدتی است این موضوع را در دستور کار خود قرار داده اما مردم به عنوان مصرف کننده باید دقت کنند که نگاهشان به عطاری بیش از یک فروشگاه گیاهان دارویی نباشد و از گیاهان بسته بندی و کارخانه ای استفاده کنند.

وی ادامه داد: بسیاری از گیاهان غیر بسته بندی آلودگی های میکروبی دارند و به جای حل مشکل مسائل را دو چندان می کنند. مردم توجه کنند که این جمله که گیاهان دارویی اگر خیر نمی رسانند ضرر هم ندارند کاملا غلط است. گیاهان دارویی هم می توانند خطرناک باشند و هم با دارو های شیمیایی تداخل پیدا کرده و برای ما مشکل ایجاد کنند و حتما باید با نظر پزشک مصرف شوند.
انتهای پیام/
 

کلید واژه ها: راهکارهای ضابطه‌مند عطاریها معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :