چگونگی صدور مجوز تولید برای یک محصول غذایی

۲۰ آذر ۱۴۰۲ | ۱۲:۱۸ کد : ۴۰۰۴۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۹
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو گفت: یک محصول غذایی اگر بخواهد در اشل صنعتی تولید شود طبیعتا آن تولید کننده باید مراحل ابتدایی ثبت آن محل تولیدی و شرکت و امکانات لازم برای تولید را به معاونت غذا و دارو ارایه کند.
چگونگی صدور مجوز تولید برای یک محصول غذایی

مهندس فریده گلستانی مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی معاونت غذا و دارو در گفت وگو با روابط عمومی این معاونت در مورد روند اخذ مجوز برای یک محصول غذایی که قصد ورود به بازار را دارد، توضیح داد: در حوزه غذا با توجه به اینکه عرضه کنندگان مواد غذایی دارای گستردگی زیادی هستند و به ویژه در سالهای اخیر که موضوع تولید برخی از محصولات خانگی نیز در این حوزه مطرح شده است، ممکن است برای برخی از افراد این سوال پیش بیاید که یک محصول غذایی برای عرضه به بازار چه مراحلی را باید طی کند. در این رابطه باید عنوان کرد که یک محصول غذایی اگر قرار است در سطح صنعتی تولید شود، طبیعتا تولید کننده باید از اولین مرحله یعنی تعیین محل تولید و امکانات و تجهیزات مورد نیاز برای تولید را به اداره کل فرآورده های خوراکی و آشامیدنی سازمان غذا و دارو و معاونتهای متناظر دانشگاه های علوم پزشکی اعلام کند.

 وی با اشاره به اینکه سازمان غذا و دارو در حوزه صدور مجوزهای تولید «یکی» از سازمانهایی است که تولیدکننده باید با آن در ارتباط باشد و همچنین باید به سازمانهای دیگری نیز مراجعه کند، افزود: البته امیدواریم به جایی برسیم که موازی کاری در مرحله صدور مجوز وجود نداشته باشد و متقاضیان فقط با یک مجموعه مشخص و تخصصی در ارتباط باشند.

مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی، آشامیدنی، آرایشی و بهداشتی ادامه داد: در حال حاضر روال به این صورت است که متقاضی درخواست خود را به معاونت غذا و دارو ارایه میدهد و این درخواست توسط کارشناسان مربوطه مورد ارزیابی قرار میگیرد. در این فرایند علاوه بر بررسی محل تولید، منابع مورد نیاز برای تامین مواد اولیه تولید محصول مورد نظر، شرایط تولید و فضای فیزیکی تولید و … مورد ارزیابی قرار میگیرند و این فرایند در نهایت به صدور پروانه ساخت برای تولید کننده منتهی میشود.

انتهای پیام/


نظر شما :