توزیع آسان داروهای مخدر؛ علت انتخاب عطاری‌ها

۱۶ دی ۱۴۰۲ | ۱۳:۵۵ کد : ۴۰۸۸۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳
معاون غذا و دارو اراک گفت: مخدرهایی مانند «ماری‌جوآنا» یا به اصطلاح «گُل» در شرایط آماده مصرف کاملاً شبیه سبزی‌های خرد شده و یا دمنوش‌ها هستند و همین امر سبب شده تا توزیع کنندگان مخدرها گوشه چشمی به عطاری ها داشته باشند.
توزیع آسان داروهای مخدر؛ علت انتخاب عطاری‌ها

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو؛ دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی ارک اظهار کرد: در سال 98 نسبت به توزیع داروهای مواد مخدر و ترکیبات مخدرها در قالب دارو در عطاری‌ها هشدار دادیم  و آن را رو به افزایش خواندیم. اکنون با گذشته چند سال  باید گفت که توزیع برخی مخدرها در عطاری‌ها یا فروشگاه‌های محصولات دارویی - سنتی دیگر تازگی ندارد و با شگردهایی مانند لاغری و کاهش وزن، رویش مو، آرام بخش و حتی درمان بیماریهای همه‌گیر این محصولات در زیر پوست شهر عرضه می شود.

وی یادآور شد: علف پایه بودن اغلب مخدرهای سنتی و اعتماد مردم به صنف عطاران که گذشته طبابت سنتی جامعه را بر عهده داشتند، سبب شده تا سوداگران مرگ به سراغ عطاری‌ها بروند و به فکر سوءاستفاده از اعتبار آنان و ظرفیت اجتماعی آنان باشند.
دکتز علیمرادیان گفت: در بررسی برخی مکمل‌ها مانند داروهای کاهش وزن مشاهده شده که حاوی آمفتامین هستند؛ آمفتامین یک محرک سیستم عصبی مرکزی است که در معالجه اختلال کمبود توجه بیش‌فعالی، مواد مخدر و درمان چاقی استفاده می‌شود.

وی به عرضه داروهای ترک اعتیاد در عطاری‌ها نیز اشاره کرد و گفت: این داروها حاوی داروهای مخدر (متادون و ترامادول) هستند و از آنجا که عرضه داروهای مخدر مجوزهای خاص می‌خواهد، عطاری‌ها این داروها را داخل کپسول‌های دست‌ساز می‌ریزند؛ هدف از این کار نتیجه سریع و ارتقای رضایت مصرف کننده است اما در عمل نه تنها شخص اعتیاد را ترک نمی‌کند بلکه وابستگی جدیدی برای او ایجاد می شود و مشتری ثابت عطاری خواهد شد.

معاون غذا و دارو اراک تاکید کرد: متادون و ترامادول دو داروی اعتیادآور هستند که طبیعتا مانند هر ماده مخدری به تنهایی عوارضی را با خود به همراه دارند. تداخل مصرف مواد مخدر با یکدیگر می تواند خطرات و عوارض چند برابری به همراه داشته باشد.

کلید واژه ها: توزیع آسان عطاری ها معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :