در راستای ویژه برنامه های ماه مبارک رمضان صورت گرفت؛

حضور کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو اراک در برنامه تلویزیونی" سیب سلامت" شبکه آفتاب استان مرکزی

۲۴ اردیبهشت ۱۳۹۸ | ۱۱:۴۶ کد : ۴۱۴۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۲۰۹۲
دکتر محمدی صفت در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه استانی در برنامه " سیب سلامت" به توصیه های مصرف داروها در ماه مبارک رمضان پرداختند.
حضور کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو اراک در برنامه تلویزیونی" سیب سلامت" شبکه آفتاب استان مرکزی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و داروی اراک،دکتر مائده محمدی صفت کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو اراک در گفتگوی زنده تلویزیونی شبکه استانی در برنامه " سیب سلامت" به توصیه های مصرف دارو در ماه مبارک رمضان پرداختند.

 

دکتر محمدی صفت در این برنامه اظهار داشت: با فرا رسیدن ماه مبارک رمضان، برای افرادی که به دلیل ابتلاء به بیماری دارو مصرف می نمایند، همیشه این سؤال مطرح است که نحوی صحیح مصرف داروها در زمان روزه داری چگونه باید باشد و آیا قطع مصرف داروها و یا جابجایی زمان مصرف دارو به زمانهای قبل از سحر یا بعد از افطار کار درستی است یا خیر.

کارشناس دارویی معاونت غذا و دارو اراک در ادامه توصیه های نحوی مصرف دارو در ماه مبارک رمضان را برشمرد:

1) شخص روزه دار چنانچه مبتلاء به بیماری خاصی است که مجبور به مصرف دارو در ایام مبارک رمضان می باشد، قبل از هر چیز باید با پزشک معالج خود مشورت نماید.

2) در زمان روزه داری هیچگاه وعده های دارو را خودسرانه حذف و یا به زمان دیگری موکول ننمائید،این عمل سبب اختلال در روند درمان می گردد.مصرف بسیاری از داروها را می توان پس از مشوت با پزشک به زمان سحری یا افطار منتقل نمود.

3) شخص روزه دار چنانچه مبتلاء به بیماری مزمن مانند فشارخون، دیابت، بیماری های گوارشی، اعصاب و روان، قلبی عروقی، تنفسی و اختلالات کلیوی می باشد باید در مورد نحوی مصرف دارو و رژیم غذایی مناسب در ماه مبارک رمضان با پزشک معالج خود مشورت نماید.

4) اثربخشی بسیاری از داروها، ارتباط مستقیمی با مصرف به موقع آنها در زمان معین دارد، در ایام روزه داری خودسرانه نوبت داروی خود را قطع ننمائید.

5) قطع ناگهانی برخی از داروها به واسطه روزه داری بسیار خطرناک است. درباره قطع داروهای خود و نحوی استفاده آنها در ماه مبارک رمضان، با پزشک و یا داروساز خود مشورت نمائید.

6) بیماران دیابتی باید پیش از شروع ماه مبارک رمضان تحت بررسی پزشکی قرار گیرند و از نظر سطح قند خون، فشار خون، چربی خون، انعقاد خون و بررسی های کلی وضعیت بیوشیمی خون بررسی گردند و بر این اساس رژیم غذایی و دارویی مختص هر بیمار قبل از شروع ماه مبارک تعیین گردد.

7) هم بیمار و هم خانواده فرد مبتلاء به دیابت باید در رابطه با خطرات احتمالی تهدید کننده بیماری در ایام روزه داری مورد مشاوره قرار گیرند. همچنین در مورد علائم افزایش و کاهش قند خون، اندازه گیری قند خون، تنظیم وعده های غذایی، فعالیت بدنی و مصرف داروها در ماه رمضان باید آموزش لازم را دریافت کنند. علاوه بر این، روش درمان و اقدامات لازم در صورت بروز مشکل باید به همراه بیمار آموزش داده شود.

8) استفاده خودسرانه از داروهای ضد بارداری ترکیبی مانند LD در بانوان جهت قطع خونریزی دوران قاعدگی و به منظور کامل کردن روزه در ماه رمضان، تبعات خطرناکی مانند اختلالات انعقادی و ایجاد لخته در عروق اندامهای تحتانی و حتی عروق مغزی به دنبال خواهد داشت.

کلید واژه ها: برنامه تلویزیونی رمضان


( ۲ )

نظر شما :