معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد:

کمبود «وارفارین» و «متی‌مازول» در داروخانه‌های استان مرکزی تقریبا برطرف شده است

۲۱ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۲:۲۲ کد : ۴۱۷۱۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۰
مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: توزیع «وارفارین» و «متی‌مازول» در داروخانه‌های استان از سه هفته پیش آغاز شده و هیچ بیمار بدون دارو در استان وجود ندارد.
کمبود «وارفارین» و «متی‌مازول» در داروخانه‌های استان مرکزی تقریبا برطرف شده است

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر آزاده ناظری مدیر اداره داروی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک، با اشاره به کمبود مقطعی برخی از داروها از جمله وارفارین و متی‌مازول در سراسر کشور از جمله استان مرکزی افزود: به منظور رفع این کمبود در سه هفته اخیر بیش از ۱۰۰۰ بسته داروی «وارفارین» ویژه بیماران قلبی در استان توزیع شده است.

مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به اینکه حدود ۳۰۰۰ بسته داروی متی‌مازول ویژه پرکاری تیروئید نیز در سه هفته اخیر در داروخانه‌های استان توزیع شده است، عنوان کرد: بسته‌های این دو قلم دارو ۱۰۰ عددی است.

ناظری با بیان اینکه هیچ بیمار نیازمند به وارفارین در استان بدون دارو نمانده است، گفت: برخی بیماران ترجیح می‌دهند مقدار بیشتری دارو در منزل ذخیره داشته باشند و با توجه به سهمیه‌بندی موجود ممکن است داروخانه سهمیه یک ماه را به بیمار تحویل بدهد.

وی درباره گستردگی توزیع این داروها در داروخانه‌های استان یادآور شد: داروی وارفارین به صورت سهمیه ای  بین داروخانه‌ها توزیع شده و در شهر اراک به صورت ویژه در داروخانه های شبانه روزی و داروخانه های بیماری خاص پخش گردیده است  اما درسایر  داروخانه‌های خصوصی  نیز توزیع شده است.

مدیر داروی استان درباره داروی متی‌مازول گفت: برای این  دارو توزیع سراسری انجام شده و داروخانه‌های بیشتری این دارو را دارند، زیرا تعداد داروی تخصیص داده شده بیشتر است.

ناظری درخصوص دلایل کمبود این داروها در یک مقطع زمانی هم گفت: داروی وارفارین وارداتی است و برای دریافت مجوز آزادسازی باید مرحله آزمایش را می‌گذراند که زمانبر بود.

وی افزود: این دارو با برنامه کشوری توزیع می‌شود و هیچ بیماری در کشور بدون دارو نمانده بود، اما ذخیره در منزل با کمبود مواجه شده بود.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: توزیع دارو وارفارین متی مازول اراک دکتر ناظری مدیر اداره دارو


نظر شما :