تدابیر ویژه درخصوص مدیریت زنجیره تامین شیرخشک

۲۸ بهمن ۱۴۰۲ | ۱۰:۲۶ کد : ۴۱۸۴۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۱
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک در نامه ای اعلام کرد: با توجه به دریافت گزارشاتی مبنی بر عدم همکاری تعداد اندکی از داروخانه‌ها در تامین شیرخشک مورد نیاز نوزادان که منجر به اختلال در زنجیره تامین این فرآورده‌های حیاتی شده است؛ باتوجه به مسئولیت ذاتی سازمان و معاونت غذا و دارو درحمایت از حق مردم شریف برای دسترسی به کالاهای سلامت محور موردنیاز تدابیر و مصوبات ویژه‌ای درخصوص نحوه ارائه شیرخشک از سوی سازمان غذا و دارو تبیین گردیده است که به شرح زیر می باشد.
تدابیر ویژه درخصوص مدیریت زنجیره تامین شیرخشک

به گزارش روابط عمومی معاونت غذا و دارو، تدابیر و مصوبات ویژه‌ای درخصوص نحوه ارائه شیرخشک از سوی سازمان غذا و دارو تبیین گردیده است به شرح زیر می باشد.

1.کلیه داروخانه‌های تابعه معاونت غذا و دارو اراک ملزم به تامین موجودی و عرضه انواع شیرخشک با توجه به نیاز نوزادان و یا بیماران می باشند که درصورت امتناع  از ارائه این نوع خدمت علی رغم نیاز منطقه و یا اقدام به آزادفروشی و گران فروشی انواع شیرخشک؛ وفق مفاد تبصره 2 ماده 3 قانون و مقررات امور پزشکی و دارویی اصلاحیه 1374/01/29 اقدام قانونی لازم توسط معاونت و مراجع قانونی ذیصلاح صورت خواهدگرفت.

"ماده 3 قانون و مقرررات امور پزشکی و دارویی اصلاحیه 1374/01/29 تبصره 2: درصورتی که هریک از مسئولین موضوع ماده 3و یا مسئولین مراکز ساخت، تهیه، توزیع و فروش دارو، تجهیزات و ملزومات پزشکی مبادرت به خرید و فروش غیرقانونی موارد فوق نمایند و یا از ارائه خدمات خودداری و یا موجب اخلال در نظام توزیعی دارویی کشور شوند علاوه بر مجازات مقرر در ماده 3 به محرومیت از اشتغال در امور دارویی محکوم خواهد شد."

2.کلیه داروخانه‌های دولتی اعم از شهری یا بیمارستانی سرپایی موظف اند نسبت به تامین موجودی و عرضه انواع شیرخشک موردنیاز نوزادان با قیمت مصوب اقدام نمایند.

3. در صورتی که هریک از داروخانه‌های منتخب از تامین موجودی و عرضه انواع شیرخشک به قدرکفایت و رفع نیاز منطقه به تایید معاونت (حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ نامه) خودداری نمایند؛ نسبت به لغو امتیاز اعطایی به آن داروخانه در خصوص سهمیه داروهای دارای برنامه توزیع توسط معاونت اقدام خواهدشد. در این حالت داروخانه موظف است موجودی داروهای دارای برنامه توزیع خود را به تایید معاونت رسانده و تا اتمام عرضه نماید ولی مجاز به دریافت هیچ داروی دارای برنامه توزیع جدید نخواهد بود.
 

4. در صورتی که هریک از داروخانه‌های شبانه‌روزی نسبت به تامین موجودی و ارائه انواع شیرخشک موردنیاز منطقه به قدرکفایت و به تایید معاونت (حداکثر ظرف مدت یک هفته پس از ابلاغ نامه) خودداری نماید؛ نسبت به تبدیل وضعیت داروخانه از شبانه‌روزی به روزانه پس از تعیین داروخانه شبانه‌روزی جایگزین اقدام خواهد شد.

5. با عنایت به مفاد ماده 31 آیین نامه تاسیس، ارائه خدمات و اداره امور داروخانه‌ها، به تایید معاونت اگر داروخانه‌های یک منطقه قادر به توزیع شیرخشک مورد نیاز نوزادان نباشند یا به دلایل مختلف از ارائه این خدمت خودداری نمایند؛ اعطای مجوز داروخانه جدید در آن منطقه به داروسازان واجد شرایط به شرط ارائه تعهد کتبی مبنی بر تامین نیاز آن منطقه پس از تایید موردی کمیسیون و معاف از حداقل امتیاز لازم برای تاسیس ممکن خواهد بود.

6. در مناطقی که علی رغم تدابیر دانشگاه عرضه شیرخشک موردنیاز نوزادان از مسیر داورخانه‌ها میسر نمی گردد؛ پس از اعلام معاونت به سازمان غذا و دارو و تایید قرارگاه مرکزی اصلاح سیاست ارزی شیرخشک اجازه موردی برای اعطای مجوز عرضه شیرخشک به فروشگاه‌های زنجیره‌ای یا فروشگاه‌های بزرگ و معتبر آن منطقه صادر میگردد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: تدابیر عرضه شیرخشک های رژیمی و غذاهای ویژه معاونت غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :