نکات پیشگیری از بروز مسمومیت با شوینده ‎ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی

۱۳ اسفند ۱۴۰۲ | ۱۴:۱۵ کد : ۴۲۱۴۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۹
مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک گفت: پیش از شروع تعطیلات نوروز و مصادف شدن با فرارسیدن ماه مبارک رمضان، نظافت و شستشوی خانه‌ها آغاز می شود. باید توجه داشت که استفاده نابجا و بدون آگاهی از مواد شوینده و پاک کننده های شیمیایی می تواند خطرات جبران ناپذیری را ایجاد نماید.
نکات پیشگیری از بروز مسمومیت با شوینده ‎ها و ضدعفونی کننده‌های خانگی

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، مهندس فریده گلستانی مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت:  باید در هنگام نظافت و خانه تکانی منزل، با رعایت اصول پیشگیری، مراقب مسمومیت با فرآورده‌های شوینده و ضدعفونی کننده‌ها بود. مسمومیت با شوینده‌های خانگی در سال‌های اخیر روند رو به افزایشی داشته است و نزدیک به ۱۶ درصد از کل مسمومیت با مواد شیمیایی را شامل می‌شوند.

وی ضمن اشاره به ضرورت رعایت نکات ایمنی در خانه تکانی گفت: اولین توصیه ما این است که افراد خانه‌تکانی را به ‌روزهای آخر سال نیندازند و برای این کار یک برنامه دقیق زمان‌بندی‌شده طراحی کنند و از افراد دیگر نیز کمک بگیرند.
گلستانی با ارائه توصیه‌هایی در مورد نکات پیشگیری از بروز مسمومیت با شویندهها و ضدعفونی کنندههای خانگی اظهار کرد:از قرار دادن مواد شوینده ، ضد عفونی کننده و الکل در کمدهای زیر ظرف شویی اجتناب نمایید. خطر مسمومیت در کودکان نوپا و کنجکاو از این طریق بسیار بالاست.

وی هشدار داد: محصولات شیمیایی و شوینده را همیشه در ظرف اصلیشان نگهداری کنید. هرگز این فرآورده ها را در ظروف مواد خوراکی ( مثل بطری نوشابه ) نگه ندارید. ممکن است کودکان و سالمندان به اشتباه این مواد را بخورند و دچار مسمومیت شدید شوند.

گلستانی ادامه داد: وایتکس ، جوهر نمک و... بخارات سمی ایجاد می کنند که به مخاط دهان ، بینی و ریه صدمه می زنند، در هنگام استفاده از این مواد ، پنجره ها را باز کنید تا هوا به خوبی در محیط جریان داشته باشد.

وی خاطر نشان کرد: مخلوط کردن مواد شیمیایی و شوینده های خانگی مانند جوهر نمک ( جرم بر و لوله بازکن)، مواد سفید کننده و لکه بر ( مانند وایتکس) بسیار خطرناک می باشد و گازهای ناشی از این ترکیب بسیار سمی و خفه کننده است . بنابراین به هیچ عنوان انواع ترکیبات و پودرها و مواد مایع شوینده ، جرمگیر و سفید کننده نباید با هم مخلوط شوند.

مدیر اداره نظارت تشریح کرد: در صورت تماس اتفاقی پوست یا چشم با مواد شیمیایی و شوینده ، برای درمان هر چه سریعتر آن محل را با آب فراوان شست و شو دهید و در صورت برطرف نشدن عوارض موضعی یا بروز علائم سوختگی ، تورم، سوزش و خارش ، هر چه سریعتر به مراکز درمانی مراجعه کنید.

وی در پایان گفت: در صورتیکه نزدیکان شما ماده ای غیر خوراکی و سمی را بلعید و یا بخارات آن را استنشاق نمود، با مرکز اورژانس ۱۱۵ و یا مرکز اطلاع رسانی داروها و سموم ۱۹۰ تماس بگیرید.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: مدیر اداره نظارت بر مواد غذایی معاونت غذا و دارو اراک توصیه نوروز ماه مبارک رمضان


نظر شما :