داروهای گیاهی را با مجوز وزارت بهداشت وتحت نظر پزشک مصرف کنید

۰۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۸ کد : ۴۲۵۳۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۰
سرپرست معاونت غذا و دارو اراک گفت: همه داروها از جمله داروهای گیاهی و حتی مکمل ها، حتما باید دارای مجوز وزارت بهداشت باشند و تحت نظر پزشک مصرف شوند.
داروهای گیاهی را با مجوز وزارت بهداشت وتحت نظر پزشک مصرف کنید

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر علی یادگاری سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: در حال حاضر در ایران اقبال خاصی برای مصرف داروهای گیاهی و مکمل وجود دارد، اما استفاده کنندگان از این داروها باید عوارض و کاربرد آن را بدانند و اینکه مصرف داروهای گیاهی تداخل با داروهای شیمیایی که فرد مصرف می‌کند دارد یا نه؟.

این داروساز افزود: گاهی شاهدیم که تبلیغات وسیع و گسترده ای در خصوص مصرف داروهای گیاهی و همینطور داروهای مکمل انجام می‌شود و در چند سال اخیر هم استفاده از داروهای گیاهی و داروهای مکمل رشد داشته است.

وی تاکید کرد: اما مشکل اساسی این است که قوانین تولید و توزیع دارو در مورد داروهای گیاهی و مکمل ها رعایت نمی‌شود و این داروها می توانند تهدیدی بر سلامت فرد مصرف کننده باشند.

دکتر یادگاری افزود: برخی از مکمل ها و حتی داروهای گیاهی از مبادی غیررسمی به کشور وارد می شوند و ازطریق شبکه های ماهواره ای و فضای مجازی هم برای مصرف آنها تبلیغاتی انجام می شود.

سرپرست معاونت غذا و دارو ادامه داد: بسیاری از  داروهای مکمل و نیروزا  که در حال حاضر در بازار سیاه دارویی در ایران یافت می شود، حاوی ترکیبات خطرناک و داروهای شیمیایی هستند، متاسفانه جوانان به منظور ایجاد نیروزایی و چاقی یا لاغری ممکن است از آنها استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه هرچند در تبلیغات این داروها  اعلام می شود که از اساس  گیاهی هستند، تاکید کرد: در این داروها ممکن است ترکیباتی نظیر ترکیبات خانواده "کورتون" یافت شود.

یادگاری با بیان اینکه این داروها باید مجوز وزارت بهداشت داشته باشند، افزود: اما متاسفانه این طور نیست و  برخی از داروهای شیمیایی یا خطرناک در داروهایی که پایه گیاهی دارند ریخته می شود که موجب افزایش کاذب اشتها می شود و آب و نمک را در بدن فرد نگه می دارد و موجب متورم شدن صورت و بدن فرد مصرف کننده می شود.

وی ادامه داد: همچنین  داروهایی که به منظور چاقی استفاده می شود، می تواند، دارای عوارض طولانی مدت مانند: دیابت و پوکی استخوان، آکنه‌های پوستی، زخم وسیع دستگاه گوارش، ضعف عضلانی و مشکلات پوستی را به همراه داشته باشد و حتی در برخی از این داروها مشاهده می شود که هورمون مردانه وجود دارد که سیستم طبیعی بدن را به هم می ریزد.

سرپرست معاونت غذا و دارو به هموطنان توصیه کرد: هموطنان و به ویژه جوانان به هیچ عنوان از این داروهای تقلبی که از مبادی غیررسمی وارد می‌شوند، استفاده نکنند.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: داروهای گیاهی تحت نظر پزشک معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :