۳۰ درصد عطاری‌های اراک فاقد مجوز هستند

۱۱ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۰:۲۲ کد : ۴۲۶۲۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۳
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: ۳۸۰ عطاری در سطح این استان فعالیت دارند که حدود ۳۰ درصد آنها غیرمجاز هستند.
۳۰ درصد عطاری‌های اراک فاقد مجوز هستند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر علی یادگاری، سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با اشاره به فعالیت عطاری‌های سطح استان در راستای طب سنتی، افزود: عطاری‌ها مجوز این را دارند که گیاهان دارویی را به شکل فله‌ای ارایه کنند و بسته‌بندی محصولاتی که دارای مجوز از سوی سازمان غذا و دارو هستند را به همراه عرقیات یا برخی روغن را به مشتریان خود عرضه کنند.
دکتر یادگاری، با اشاره به برخی از تخلفات در عطاری ها، تصریح کرد: این تخلفات شامل فرآورده‌های قاچاقی هستند که از کشورهایی نظیر هند و پاکستان وارد می‌شود و هیچگونه مجوزی هم ندارند و به عناوین مختلف از جمله درمان چاقی، لاغری و تقویتی و یا داروهای مخدر و شبه مخدر قاچاق نظیر ترامادول، انواع داروهای جنسی و یا متادون‌ها عرضه می‌شود.
این مسوول اضافه کرد: عطاری‌ها در زمان دریافت مجوز، تعهدنامه‌ای از آنها گرفته می‌شود و در آن تخلفات یاد شده و نبایستی تحت هیچ شرایطی نسبت به فروش این نوع داروها اقدام کنند بلکه محل فروش این نوع داروهای گیاهی فقط داروخانه ها هستند.
سرپرست معاونت غذا و دارو گفت: قرص‌های گیاهی که سازمان غذا و دارو به عنوان فرآورده طبیعی و سنتی به آن مجوز داده، داروی طبیعی و سنتی محسوب می شوند و آنها هم در داروخانه‌ها عرضه می‌شوند و فرآورده‌های دست ساز گیاهی که معلوم نیست در چه کارگاه و در چه شرایطی ساخته شدند، به هیچ وجه مجاز به عرضه نیستند.

این مسوول با اشاره به پروانه ساخت در فرآورده‌های بهداشتی، تاکید کرد: آرم سازمان غذا و دارو و پروانه ساخت برروی جلد فرآورده ‎های بهداشتی وجود دارد که شماره‌های آنها نیز قابل پیگیری است.

یادگاری به نوع عرضه محصولات عطاری‌ها هم اشاره کرد و گفت: گیاهان دارویی به صورت فله‌ای و در شرایط مناسبی در عطاری‌ها نگهداری و عرضه می‌شود و در عین حال نیز اجازه دخالت در درمان را نیز ندارند اما متاسفانه در برخی از این واحدها به این مساله توجهی نمی شود، عطاری ها داروهای گیاهی را برای برخی بیماری‌ها از جمله دیابت، فشار خون، سرطان و کبدی‌ها تجویز می کنند که این مساله دخالت در درمان است و بیمار از درمان اصلی و اساسی باز خواهد ماند.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: عطاری ها غیرمجاز فعالیت اراک معاونت غذا و دارو دکتر یادگاری


نظر شما :