«سبد فروشی» تخلفی آشکار در بازار دارو

۲۷ فروردین ۱۴۰۳ | ۱۱:۳۵ کد : ۴۲۸۷۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۶
سرپرست معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: سبد فروشی دارو، یکی از تخلفات آشکار در بازار دارویی کشور است که متأسفانه روز به روز در حال افزایش است.
«سبد فروشی» تخلفی آشکار در بازار دارو

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر علی یادگاری؛ در واکنش به سبد فروشی دارو توسط برخی شرکت‌های پخش دارو، گفت: این کار غیر قانونی است و لازم است که داروخانه‌ها موارد تخلف را به ما گزارش دهند.

وی افزود: هیچ یک از شرکت‌های پخش دارو حق سبد فروشی ندارند و قطعاً در صورت گزارش، برخوردهای لازم صورت می‌گیرد. این برخوردها نیز از تعلیق پروانه تا لغو پروانه و معرفی به تعزیرات را شامل می‌شود.

دکتر یادگاری ادامه داد: متأسفانه در توزیع دارو بین داروخانه‌ها، تبعیض وجود دارد و بعضاً می‌بینیم یک قلم داروی ساده در چند داروخانه نیست.

سرپرست معاونت غذا و دارو خاطر نشان کرد: مستند به ماده ۲۹ قانون تعزیرات حکومتی امور بهداشتی و درمانی و بند ۴ ماده ۸ آیین‌نامه تاسیس و فعالیت شرکت­‌های پخش فرآورده‌­های سلامت‌محور که اشعار می­‌دارد “‌فروش دارو با استفاده از روش‌های غیرمتعارف از قبیل ایجاد سبد‌دارویی (فروش داروهای سهمیه‌­ای و خاص در قبال خرید سایر داروها) و یا روش‌­هایی که منجر به ایجاد هر نوع تبعیض بین داروخانه­‌ها در زمینه دریافت داروهای مورد نیاز آنها شود ممنوع است”؛ و عطف به بند ۶ ماده ۹ آیین‌نامه مذکور از آنجا که توقف فروش و عدم توزیع موجودی داروها به‌عنوان کالای استراتژیک و مایحتاج عمومی علی‌رغم وجود مجوز‌های لازم تخلف محسوب گردیده و موجب اخلال در زنجیره تأمین دارو می‌گردد؛ به اطلاع می‌رساند درصورت مشاهده و یا دریافت گزارش مستند، مبنی بر هرگونه تخلف درخصوص موارد فوق، مراتب از طریق مراجع قضایی پیگیری و اقدام قانونی لازم صورت خواهد گرفت.

کلید واژه ها: سبد فروشی دارو معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :