گیاهانی آپارتمانی می‌توانند عامل مسمومیت باشند

۰۴ اردیبهشت ۱۴۰۳ | ۰۹:۱۵ کد : ۴۳۰۴۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۳۷
کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو اراک با اشاره به افزایش مسمومیت‌های اتفاقی بر لزوم مراقبت در برابر برخی گیاهان آپارتمانی از جمله "خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک " تاکید کرد.
گیاهانی آپارتمانی می‌توانند عامل مسمومیت باشند

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو، دکتر شیرین عنایتی، کارشناس گروه تجویز و مصرف منطقی و اطلاع‌رسانی فرآورده‌های سلامت معاونت غذا و دارو اراک با اشاره به افزایش گرایش مردم به مصرف داروهای گیاهی و گیاهان دارویی در سال‌های اخیر افزود: مصرف ناآگاهانه و خودسرانه بسیاری از گیاهان دارویی می‌تواند سبب بروز مسمومیت در انسان شود.

وی ادامه داد: گیاهان تزئینی مانند " خرزهره، دیفن باخیا، گل انگشتانه، آزالیا، شوکران و کرچک که در باغچه منازل و آپارتمان‌های مسکونی کاشته و نگهداری می‌شوند نیز می‌توانند درصورت مصرف موجب بروز مسمومیت شوند.

این کارشناس داروساز بیان کرد: برخی از گیاهان مانند شوکران، خرزهره، تاتوره، گل انگشتانه و کرچک قادر به ایجاد مسمومیت‌های شدید و حتی کُشنده در انسان و حیوان هستند.

عنایتی افزود: بروز مسمومیت‌های گیاهی در کشاورزان، باغداران، شکارچیان و کارگران مزارع و گلخانه‌ها به علت تماس بیشتر با انواع گیاهان سمی شیوع بیشتری دارد.

کارشناس دارویی غذا و دارو  گفت: مسمومیت با گیاهان در بسیاری از موارد از نظر شدت نوع خفیف یا متوسط است بطوریکه با درمان اولیه علایم و نشانه‌های مسمومیت کاهش می‌یابد و برطرف می‌شود.

وی افزود: گیاهان در بسیاری از کشورهای جهان به عنوان یکی از علل مهم بروز مسمومیت‌ها به ویژه در کودکان زیر پنج سال هستند؛ کنجکاوی و وجود جذابیت در شکل و رنگ بخش‌های مختلف یک گیاه سمی مثل میوه، دانه و برگ از عوامل مسمومیت در کودکان به شمار می‌روند.

این کارشناس دارویی  با اشاره به اقدامات اولیه برای فرد مسموم اظهارداشت: درصورت بروز این نوع مسمومیت باید با مرکز اورژانس ۱۱۵ تماس گرفت و بدون أتلاف وقت، فرد مسموم را به بیمارستان منتقل کرد.
انتهای پیام/

کلید واژه ها: گیاهان دارویی سمی مسمومیت دکتر شیرین عنایتی معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :