درباره تداخلات دارویی اطلاعی دارید ؟

۰۴ تیر ۱۴۰۳ | ۱۰:۰۷ کد : ۴۴۳۲۲ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۸۰
آیا میدانستید در صورت مصرف چند دارو به طور همزمان،باید در مراجعه به پزشک و یا بیمارستان ،کادر درمان را مطلع سازید ؟
درباره تداخلات دارویی اطلاعی دارید ؟

 بیماران به خصوص سالمندان باید کیسه ی دارویی و یا لیست داروهای مصرفی خود را همواره همراه داشته باشند .
 توصیه ویژه سازمان غذا و دارو به بیماران چند دارویی درباره تداخلات دارویی
 مدیر اداره دارو و مواد تحت کنترل معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک : بیماران پلی فارماسی که ۵ دارو یا بیشتر در منزل مصرف می کنند حتما باید لیست دارویی خود را اعم از داروهای تجویز شده توسط تخصص های مختلف، داروهای بدون نسخه و داروهای گیاهی خود را در هر ویزیت پزشک یا بستری در بیمارستان همراه داشته باشند.
 دکتر  آزاده ناظری گفت : سالمندان نسبت به وقوع عوارض جانبی ناشی از تداخلات دارویی آسیب پذیرتر هستند و در این دسته از بیماران بویژه در مورد داروهایی که باعث افت هوشیاری می شوند، بدلیل ریسک سقوط و شکستگی باید درمورد تداخلات دارویی احتیاط کنند.
او افزود : تداخلات دارویی یعنی ،اثرات یک دارو تحت تاثیر یک داروی دیگر، غذا، عوامل شیمیایی یا بیماری ها و شرایط زمینه ای تغییر یابد. به بیماران مسن که به عوارض ناشی از تداخلات دارویی حساس تر هستند، پیشنهاد می شود در هنگام ویزیت پزشک یا در صورت نیاز به بستری شدن در بیمارستان کیسه داروهای خود را به همراه داشته باشند و در زمان ترخیص در خصوص ادامه مصرف داروهای قبلی از پزشک یا داروساز سوالات خود را بپرسند. 
 دکتر ناظری در پایان خاطرنشان کرد: مصرف چند داروی مختلف با اثرات آرام بخش، خواب آور و داروهایی که باعث افت هوشیاری، کاهش فشار خون و کاهش قند خون می شوند ممکن است این بیماران را با خطر زمین خوردن و سقوط مواجه کنند که می که می تواند باعث شکستگی، دررفتگی استخوان، ضربه مغزی و ناتوانی بیماران شود که عواقب زیادی را در گی خواهد داشت .
https://eitaa.com/ghazadaroarak

کلید واژه ها: بایدها و نبایدهای تداخل دارویی داروی سالمندان مدیر دارویی معاونت غذا و دارو


نظر شما :