فرسودگی شغلی وارد دسته بندی بیماری‌ها شد

۱۸ خرداد ۱۳۹۸ | ۱۱:۱۳ کد : ۴۵۱۴ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۱۵۷
اگر شما در محل کار اغلب احساس خستگی روحی و ذهنی دارید، سازمان جهانی بهداشت این فرآیند را تحت عنوان فرسایش شغلی معرفی می‌کند.
فرسودگی شغلی وارد دسته بندی بیماری‌ها شد

 به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،برای اولین بار سازمان جهانی بهداشت در آخرین تجدید نظر خود در خصوص طبقه بندی بین المللی بیماری‌ها، فرسایش شغلی را به عنوان یک پدیده شغلی در نظر گرفته است. این سازمان قبلا فرسودگی را تحت عنوان «خستگی مفرط» تعریف می‌کرد، اما برای اولین بار در دسته بندی بیماری‌ها، عنوان مخاطره شغلی را به طور مستقیم مطرح کرد.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که فرسایش شغلی یک سندروم مفهومی بر اساس تصورات ذهنی است که در اثر استرس مزمن در محل کار به وجود می‌آید و به درستی مدیریت نشده است.

فرسودگی شغلی به طور خاص به پدیده‌هایی در خصوص کار اشاره می‌کند و نباید برای توصیف تجربیات در سایر زمینه‌های زندگی استفاده شود.

این سازمان اعلام کرده که فرسودگی شغلی به یک وضعیت پزشکی اطلاق نمی‌شود و به ۳ عامل طبقه بندی می‌شود. اول احساس کاهش انرژی یا خستگی، دوم افزایش فاصله ذهنی از شغل یا احساس منفی گرایی یا بدبینی به کار خود و سوم کاهش کارآیی حرفه‌ای.

مردم می‌توانند به دلایلی غیر از بیماری برای بررسی وضعیت سلامت خود یا در خصوص فرسودگی شغلی به مراکز خدمات بهداشتی مراجعه کنند. در بعضی از افراد به  خصوص در کارکنان حرفه پزشکی به دلیل فشارهای زیاد، این سندروم منجر به خودکشی می‌شود.

بر اساس نظر دان شابل، مدیر بخش تحقیقات شرکت مشاوره‌ای، این سندرم اکنون اپیدمی شده است. او معتقد است که در آینده این موضوع بدتر نیز می‌شود.

شابل گفت: فرسودگی شغلی زمانی اتفاق می‌افتد که کارکنان پس از انجام کار، احساس می‌کنند زحمت آن‌ها دیده نشده و جبران نمی‌شود.

وی افزود: تکنولوژی نقش مهمی در افزایش فرسودگی شغلی ایفا می‌کند، زیرا کارکنان اغلب مجبورند در خارج از ساعات کاری، پاسخگوی ایمیل‌ها یا تماس‌ها باشند.

اثرات منفی فرسودگی شغلی فقط مختص کارکنان و کارگران نیست. شابل به مطالعات انجام شده در سال ۲۰۱۷ اشاره کرد که حاکی از آن بود که ۹۵ درصد از مدیران منابع انسانی دچار این سندروم هستند که باعث ایجاد اخلال در کار می‌شود. سازمان بهداشت جهانی همچنین اشاره کرد که فرسودگی شغلی مانع موفقیت حرفه‌ای می‌شود.

شابل افزود: شرکت‌ها انگیزه‌ای برای تغییر محیط‌های کاری که عامل بازدارنده فرسودگی شغلی است، ندارند. در این خصوص به قوانین قوی‌تر و اتحادیه‌های کارگری بیشتری برای حمایت از کارگران و کارکنان نیاز است.

سازمان جهانی بهداشت اعلام کرد که تصمیم دارد دستورالعمل‌های مبتنی بر شواهد برای رفاه روحی و ذهنی در محل کار را بنویسد. کشورهای عضو این سازمان قصد دارند اصلاحات مربوط به طبقه بندی بین المللی بیماری‌ها را تا سال ۲۰۲۲ انجام دهند. / ۱۱

https://www.cnbc.com/2019/05/28/who-recognizes-workplace-burnout-as-an-occupational-phenomenon.html

کلید واژه ها: فرسودگی شغلی


( ۲ )

نظر شما :