استان مرکزی، ۱.۷ درصد از داروی کشور سهم دارد .

۰۳ شهریور ۱۴۰۳ | ۰۹:۵۳ کد : ۴۵۵۰۹ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۵
معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک : براساس شاخص جمعیتی در حال حاضر سهمیه دارویی استان مرکزی از داروی کشور ۱.۷ درصد است.
استان مرکزی، ۱.۷ درصد از داروی کشور سهم دارد .

 دکتر علی یادگاری گفت : در حال حاضر از ۲۱ واحد تولیدی دارویی تحت نظارت معاونت غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، دو واحد تولیدی در اراک، ۱۴ واحد در ساوه، یک واحد در دلیجان و چهار واحد نیز در قم مستقر هستند.

 وی افزود: معاونت غذا و دارو علوم پزشکی اراک به صورت ادواری( ۶ ماهه) از تمامی شرکت‌های تولیدی دارویی تابعه، به صورت موردی و بدون هماهنگی قبلی، جهت بررسی اصول GMP ، نمونه‌برداری از مواد اولیه و محصول نهایی، بازرسی به عمل می‌آورد.

وی گفت: جوابیه استعلام اداره کل صنعت معدن و تجارت استان مرکزی جهت بررسی موافقت اصولی( صدور پروانه بهره‌برداری) محل تاسیس و طرح‌های توسعه کارخانجات تولیدی داروسازی تابعه نیز با معاونت غذا و داروست. همچنین تمامی مکاتبات جهت تغییرات مینور و ماژور کارخانه نیز از طریق این معاونت  صورت می‌گیرد.

 دکتر یادگاری بیان کرد: تفویض اختیار بررسی اولیه پرونده تولیدی و تمدیدی داروهای طبیعی، سنتی(داروهای گیاهی) نیز از طرف سازمان غذاو دارو به این معاونت صورت گرفته است.
 او اظهار کرد: اکثر کارخانه‌های موجود در استان، تولید فرآورده‌های گیاهی دارند و دارای پروانه تاسیس از اداره کل فرآورده‌های طبیعی، سنتی و مکمل هستند. فرآورده‌های گیاهی طبیعی و سنتی(براساس کتب طب سنتی ایرانی) برای موارد مصرف گوناگون درمانی یا مکمل غذایی و درمانی مانند درمان کبدچرب، امراض گوارشی، بهبود غلظت خون و ... است.

معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک با بیان اینکه سهم استان در تولید دارویی کشور به صورت مجزا مشخص نیست، اظهار کرد: اما به عنوان مثال با توجه به ظرفیت تولیدی دارویی استان و برخورداری استان از تعداد قابل قبولی واحد تولیدی استاندارد، یکی از شرکت‌های داروسازی در سال ۱۴۰۳ بعنوان سومین شرکت دارویی پر فروش با فروش ۷۱.۱ هزار میلیارد ریال منتخب شد.

 وی افزود: فرآورده‌های تزریقی با تکنولوژی بالا شامل آمپول، ویال و ... داروهای مکمل، شیرخشک، انواع قرص و حتی برخی داروهای استراتژیک در واحدهای تولیدی دارویی استان مرکزی تولید می‌شود. همچنین قریب به ۳۰ کارخانه تولید تجهیزات پزشکی در استان مرکزی فعالیت دارند که کالاهایی نظیر سرنگ، اسکالپ، ابزار و ست‌های جراحی تولید می‌کنند.

او در پایان یاداور شد : افزون بر ۷۰ واحد تولیدی داروهای گیاهی و عرقیجات در استان فعالیت دارند که نیازهای مردم را به این محصولات تامین می کنند.

کلید واژه ها: سهم استان مرکزی از دارو


نظر شما :