معاون غذا و دارو اراک؛

رد پای مخدری صنعتی در عطاری های اراک

۰۷ مرداد ۱۳۹۸ | ۰۹:۳۴ کد : ۵۱۰۵ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۱۰۴۲
دکتر علیمرادیان معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی: در دو ماه گذشته بیش از یک لیتر شربت متادون از عطاری های اراک جمع اوری شده است.
رد پای مخدری صنعتی در عطاری های اراک

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک؛دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک بیان کرد: متادون داروی مخدر صنعتی است که غالباً به عنوان داروی نگهدارنده برای مهار اعتیاد به هروئین و مواد مخدر به کار می‌رود.

عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی گفت: ارائه داروهای گیاهی بدون مجوز ، تولید داروهای گیاهی ترکیبی با مواد شیمیایی و فروش انواع مواد مخدر و متادون مواردی از تخلفات عطاری‌ها هستند که باید با آنها برخورد جدی شود.

وی افزود: متاسفانه عطاری ها که باید گیاهان خشک و عرقیجات بفروشند، محل عرضه و فروش داروهایی  شدند که حتی در داروخانه ها وجود نداشته و جز موادمخدر محسوب می شوند.

وی بر ضرورت نظارت بر عطاری ها تاکید کرد و  اضافه کرد: علاوه بر این نظارت ها، مردم نیز نیاز باید اگاهی داشته باشند که چه چیز از عطاری ها مطالبه می کنند و باید بدانند که از این مکانها فقط گیاهان خشک، انهم به صورت بسته بندی و بهداشتی خریداری کنند.

معاون غذا وداروی دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی گفت: در دو ماه گذشته در اراک 1 لیتر شربت متادون از عطاری ها جمع اوری شده است.

نادری نیا، پزشک داروساز گفت: متاسفانه آمار سکته قلبی در جوانان بدلیل مصرف متادون افزایش پیدا کرده و جوانان بدون اگاهی از عوارض این دارو و به دلیل تبلیغات اشتباه دوستان خود به سمت مصرف این ماده مخدر می روند و به راحتی از عطاری ها این مواد را تهیه می کنند.

ربیعی، دکتر داروساز گفت: متادون به دو صورت شربت و قرص وجود دارد که فقط مصرف ان در کلینیک های ترک اعتیاد و یا برای درد برای بیماران سرطانی و بیماری های مزمن استفاده می شود و استفاده خودسرانه ان باعث توهم، اختلال عملکرد کلیه و کبد و اختلالات روانی و عدم اعتماد به نفس و در نهایت مرگ می شود.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: عطاری ها دکتر علیمرادیان


( ۲ )

نظر شما :