در معاونت غذا و دارو اراک برگزار شد.

نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهانی غذا

به منظور اطلاع رسانی در زمینه روز جهانی غذا نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان مرکزی در دفتر سالن اجتماعات معاونت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.
۲۲ مهر ۱۴۰۱ | ۱۲:۵۸ کد : ۶۱۶۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۷۵۹
به منظور اطلاع رسانی در زمینه روز جهانی غذا نشست خبری با حضور اصحاب رسانه استان مرکزی در دفتر سالن اجتماعات معاونت معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک برگزار شد.
نشست خبری با اصحاب رسانه به مناسبت هفته جهانی غذا

به گزارش ایفدانا و به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک،دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی استان مرکزی در نشستی با اصحاب رسانه که به مناسبت روز جهانی غذا برگزار شد، افزود: ۲۴ مهر سالگرد تاسیس سازمان جهانی غذا، فائو، به عنوان روز جهانی غذا نامگذاری شده است.

علیمرادیان شعار امسال روز جهانی غذا را "رفتار ما آینده ما را می‌سازد، رژیم سالم برای دنیایی بدون گرسنگی" عنوان کرد و افزود: هدف سازمان غذا و دارو مبارزه با سوء‌تغذیه است. در کشور ما وظیفه تامین غذا بر عهده جهاد کشاورزی و دیگر سازمان‌هاست. ولی نظارت بر کیفیت غذا وظیفه‌ای است که بر عهده معاونت بهداشت و معاونت غذا و داروی وزارت بهداشت گذاشته شده است.

وی با بیان اینکه در استان مرکزی ۱۱۲ داروخانه خصوصی و ۱۲ داروخانه دولتی وجود دارد، مشکل اصلی استان در مسئله دارو را کمبود شرکت‌های توزیع کننده دانست و گفت: در استان مرکزی تنها ۱۰ شرکت عرضه دارو مشغول به فعالیت هستند.

علیمرادیان عنوان کرد: در استان مرکزی ۱۲۰ مرکز ترک مواد مخدر فعال است که مجوز این مراکز توسط معاونت درمان وزارتخانه صادر می‌شود ولی توزیع داروها و مواد مورد نیاز این مراکز بر عهده معاونت غذا و داروست که یکی از پرچالش ترین بخش‌های کار ماست.

دکتر علیمرادیان همچنین پیرامون مسئله جلوگیری از فروش دارو خارج از مراکز رسمی، گفت: متاسفانه قاچاق مواد سلامت‌محور وجود دارد و ما یکی از پایه‌های مبارزه با این موضوع هستیم. باشگاه‌های بدنسازی، عطاری‌ها و آرایشگاه‌های زنانه نقاط کور نظارت ما هستند و شاهد توزیع مکمل‌ها و مواد مخدر در این مراکز هستیم، البته با کمک اداره اماکن و نیروی انتظامی افداماتی صورت داده‌ایم که باید اعتراف کنم راضی کننده نبوده‌اند.

وی در ادامه اظهار کرد: ما در حوزه دارو تحریم هستیم و اگر صنعت مظلوم داروسازی نبود ما با مشکلات حیاتی در این حوزه روبرو می‌شدیم.

وی افزود: بسیاری از داروهای تولید ایران از نظر کیفیت مشابه تولیدات خارجی هستند، البته در برخی داروها که به اصطلاح شاخص درمانی باریک دارند، ممکن است تاثیرگذاری برند خارجی از برندهای داخلی بیشتر باشد.

دکتر علیمرادیان ادامه داد: در حوزه تولید مواد اولیه ساخت دارو نیز از ساخت مراکز و کارخانجات حمایت می‌کنیم و با چند نفر از محققان و اساتید دانشگاه‌های استان نیز در این زمینه صحبت‌هایی کرده‌ایم.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک، همچنین درباره کیفیت نان در سطح استان گفت: قطعا کیفیت نان در استان راضی کننده نیست. ولی ما سعی کردیم کیفیت آرد را بهبود ببخشیم و در این راستا با همکاری استانداری موفق شدیم کارخانجات آرد استان را مکلف به رعایت استاندارد ۱۲ درصد سبوس‌گیری برای آرد سنگک و همچنین افزودن آهن و اسید فولیک به آرد کنیم. البته نانوایی‌های آزادپر ملزم به تهیه آرد از درون استان نیستند، به همین جهت بر کیفیت نان نظارت کافی نداریم.

وی افزود: برای حذف جوش شیرین از نان مصرفی مردم، نظارت خود بر نانوایی‌ها را افزایش داده‌ایم، البته نمی‌گویم استفاده از جوش شیرین به صفر رسیده؛ ولی نسبت به گذشته بسیار بهتر شده است.

عباس علیمرادیان با انتقاد از مصرف زیاد آنتی بیوتیک در ایران گفت: با وجود اینکه جمعیت اروپا ۹ برابر ایران است، ایرانیان بیشتر از کل اروپا آنتی‌بیوتیک مصرف می‌کنند.

مسئول غذا و داروی استان اظهار کرد: در حال حاضر بیش از ۹۸ درصد مواد غذایی نشانگر رنگی تغذیه را روی تولیدات خود درج کرده‌اند که اطلاعات بسیار کاربردی به مصرف کننده می‌دهد. این موضوع حقیقتا دستاورد بزرگی به حساب می‌آید و به جرئت می‌گویم که این کار هنوز در بسیاری از کشورها انجام نشده است.

علیمرادیان اظهار کرد: اولویت وزارت بهداشت بیماری‌های واگیر مثل وبا نیست، بلکه تمرکز روی بیماری‌هایی مثل فشارخون و دیابت است. در همین راستا معاونت غذا و دارو اقدام به برگزاری دوره‌های آموزشی در اینباره می‌کند.

در این جلسه، مدیر بهداشت محیط و حرفه‌ای دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز گفت: در سال گذشته بیش از ۵۰۰ مرکز غیربهداشتی پلمب و ۲۵ تن مواد غذایی فاقد کیفیت معدوم شد.

وی افزود: ۸۵ بازرس دانشگاه علوم پزشکی اراک به صورت مداوم مشغول رصد کیفیت مواد غذایی در سطح استان هستند. مردم می‌توانند شکایات خود را از طریق سامانه ۱۹۰ به ما ابلاغ کنند. در انجام بازرسی‌ها بررسی شکایات مردمی در اولویت اول خواهد بود.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: هفته جهانی غذا نشست خبری معاونت غذا و دارو اراک


نظر شما :