معاون غذا و دارو اراک اعلام کرد؛

اخطار در خصوص انتشار شایعه کمبود دارویی و ایجاد نگرانی به بیماران؛ فروش دارو و تبلیغات در فضای مجازی؛کاسبی با سلامت مردم

۱۹ آبان ۱۳۹۸ | ۱۲:۰۵ کد : ۶۴۶۰ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۴۸
معاون غذا و دارو اراک گفت: تبلیغات دخالت در امور درمان، فروش و تبلیغات کالاهای سلامت محور، ایجاد تشویش و شائبه دروغین کمبود دارویی همچون مورد اخیر انسولین که بدون اخذ مجوز و هماهنگی با دانشگاه و معاونت صورت گرفت، نبود آگاهی ها و اطلاع رسانی کافی موجب شده عده ای افراد سودجو با شناسایی مخاطبان خود نسبت به خرید و فروش دارو در فضای مجازی و شبکه های اجتماعی اقدام کنند، موضوعی که بی توجهی به آن سلامت افراد را با تهدید مواجه می کند و حتی عواقب جبران ناپذیری را بر جا می گذارد.
اخطار در خصوص انتشار شایعه کمبود دارویی و ایجاد نگرانی به بیماران؛ فروش دارو و تبلیغات در فضای مجازی؛کاسبی با سلامت مردم

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکترعباس علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک اعلام کرد: خرید دارو و تبلیغات درمانی از طریق فضای مجازی سلامت افراد جامعه را با خطرات بالقوه مواجه می‌کند و در این میان سازمان‌های معتبر حوزه سلامت جهان در ارتباط با انجام چنین کاری هشدار می‌دهند.

این در حالی است که طی سال‌های گذشته و با شکل گیری شبکه‌های مختلف اجتماعی نظیر تلگرام، اینستاگرام و حتی در فضای اینترنت بسیاری از افراد، شرکت ها و وب سایت‌ها با استفاده از این فضا و متاسفانه گاهی با همکاری افراد مشهور به فروش محصولاتی مبادرت می‌کنند که در بسیاری از موارد فاقد استاندارد لازم بوده و در این میان محصولات پزشکی و دارویی بیش از همه اهمیت داشته و عرضه آنها بسیار خطرناک تر هستند.

دکتر علیمرادیان تشریح کرد: هنوز زیر ساخت های ایجاد و تبلیغ داروخانه‌های اینترنتی بصورت مجاز و قانونی از سوی وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی کشور فراهم نشده و همین امر امکان بروز سوء استفاده در فضا های دیگر نظیر شبکه‌های اجتماعی را فراهم می‌کند.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: باید به این مهم توجه داشت که بدلیل اهمیت ویژه دارو در حفظ سلامت مردم، خرید و فروش آن در فضاهای مجازی نیازمند تهمیدات قانونی لازمه بوده و باید تحت نظارت متولی سلامت کشور انجام گیرد.

وی اظهار داشت: حتی در فضاها، سایت‌های اینترنتی نیز داروهای تقلبی وبدون هیچگونه مجوز قانونی خرید و فروش می‌شود که نمی‌توان از کیفیت و سطح ایمنی آنها اطمینان داشت و به نوبه خود اهمیت ویژه ای دارد.

این مسئول ادامه داد: برخی اقلام دارویی پر مصرف وپر طرفدار مثل داروهای کاهش دهنده و افزایش دهنده وزن، دارو و اقلام ارایشی موثر در زیبایی، رشد مو، داروهای افزایش دهنده قد و غیره به دلیل فروش بالای آن در بین عموم مردم محبوبیت بیشتری دارند وبه همین دلیل متاسفانه فروش این نوع داروها نیز توسط افراد فاقد صلاحیت و بصورت قاچاق نیز افزایش یافته است.

دکتر علیمرادیان افزود: به دلیل درآمدهای وسوسه انگیز و کلان تبلیغات این نوع داروهای قاچاق در فضای مجازی خریداران بدون کسب اطلاع و اگاهی لازم به خرید انها اقدام و حتی به تبلیغات دروغین و عیرواقعی آن نیز اعتماد می‌کنند.

دکتر علیمرادیان در آخر به شبکه های اجتماعی اخطار داد : با توجه به شایعه کمبود دارویی که این امر نگرانی برای بیماران به وجود می آورد و بیماران عزیزرا مجبور به تهیه دارو و بعضی موارد به احتکار دارو می کند  لازم دانسته که این موضوع رو با مراکز انتظامی در جریان گذاشته تا  هرچه سریعتر از انتشار این اخبار و تبلیغات در خصوص تبلیغات دارویی و درمانی و شایعه جلوگیری و متولیان این تبلیغات به مراجع قضایی معرفی گردند.

لذا از اصحاب محترم رسانه و قلم خواهشمندیم در صورت هر گونه گزارش در خصوص کمبود دارویی حتما موضوع را با معاونت غذا و دارو در میان گذاشته تا از صحت و سقم مطلب مطلع شده تا موضوع را بعضا بعد از انتشار برای بیماران نگرانی به وجود نیاورد.

معاون غذا و دارو در پایان خاطر نشان کرد:معاونت غذا و دارو به صورت روزانه و مستمر کمبود های دارویی را رصد کرده و در صورت مشاهد اقدام به برطرفی این اقلام می نماید تا مشکلی برای تامین داروی بیماران گرامی به وجود نیاید.

انتهای پیام/

رسول غفاری

کلید واژه ها: انتشار خبر اخطار کمبود های دارویی معاونت غذا و دارو اراک دکتر علیمرادیان


نظر شما :