دکتر جمالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه:

استان مرکزی گرفتار معضل چاقی و کم‌تحرکی است/کار تزریق‌های زیبایی به آرایشگاه‌ها کشیده شده

۳۰ بهمن ۱۳۹۸ | ۱۳:۵۰ کد : ۷۷۳۶ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۶۵۳
رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک گفت: تجهیزات تشخیص کرونا ویروس در کلینیک فوق تخصصی امام رضا (ع) این شهر با هدف شناسایی بموقع بیماران احتمالی و تعیین تکلیف موارد مشکوک در استان فراهم شد.
استان مرکزی گرفتار معضل چاقی و کم‌تحرکی است/کار تزریق‌های زیبایی به آرایشگاه‌ها کشیده شده

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو و به گزارش وب دا مرکزی، دکتر سید محمد جمالیان در نشست خبری با اصحاب رسانه، افزود: کیت آزمایشگاهی برای این بیماری از آلمان تهیه شده و اگر فردی مشکوک به آلودگی با این ویروس باشد در بازه زمانی کمتر از ۲۴ ساعت نتیجه قطعی تشخیصی در استان ارایه خواهد شد.

وی اظهار داشت: نیروهای متخصص برای بررسی آزمایشگاهی ویروس کرونا و تشخیص زودهنگام موارد احتمالی در استان آموزش‌های لازم را فرا گرفته‌اند.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک بیان کرد: براساس اعلام بهداشت جهانی سرعت انتشار کرونا ویروس کم شده است، اما با این حال مراکز بهداشتی و درمانی استان در حالت آماده باش هستند و فضای استان مرکزی به صورت مستمر رصد می‌شود.

وی عنوان داشت: برای بهبود شاخص‌های سلامت نیاز به همکاری رسانه‌ها است تا با فرهنگ‌سازی در راستای اقدامات پیشگیرانه به عنوان اولویت برنامه‌ها به آن توجه شود.

دکتر جمالیان ادامه داد: فراهم کردن زیرساخت‌های درمانی از وظایف دانشگاه علوم پزشکی است، اما باید با فرهنگ‌سازی مردم را به مراجعه در مراکز جامع سلامت تشویق کرد تا در کاهش آمار بیماران غیرواگیر موفق عمل شود.

وی گفت: رشد قارچ گونه غذاهای آماده، الگوی خوراک نادرست در رسیدن به کاهش و افزایش وزن و کم تحرکی از عوامل تهدید کننده سلامت در استان است که باید برای این مهم جریان رسانه‌ای فرهنگ سلامت عملیاتی شود.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک افزود: تامین نشدن مطالبات داروخانه‌ها از بیمه و خرید نقدی اقلام دارویی موجب شده تا وضعیت مالی داروخانه‌های خصوصی استان مطلوب نباشد و برای جلوگیری از این مشکل، دانشگاه جبران کننده تامین دارو در استان است.

وی ابراز داشت: طرح نوسازی مرکز آموزشی درمانی حضرت ولی عصر(عج) اراک یکی از مهمترین پروژه‌های حوزه درمان استان است که اکنون در مرحله خرید تاسیسات قرار دارد و تامین اعتبار برای ادامه عملیات ساخت و تجهیز تاسیسات آن در دستور کار مسوولان استانی و کشوری می‌باشد.

دکتر جمالیان عنوان کرد: یک‌هزار نفر ظرف مدت سه سال اخیر در دانشگاه علوم پزشکی استان بازنشسته شده‌اند، اما مجوز جذب نیروی جایگزین صادر نشده و این مهم تناسب نیروی انسانی را در حوزه سلامت استان به هم زده و کمبود نیرو چالش برانگیز می‌شود.

وی گفت: طبق دستور دیوان محاسبات کشور انجام خدمات زیبایی توسط پزشکان عمومی مانع ندارد، تنها موضوع لیزر بود که اول مانع شدند و سپس ابطال شد، تزریق زیبایی نیز منعی ندارد مگر اینکه شکایتی از سمت مراجعه کننده صورت گیرد، اما مشکل اینجاست که کار به آرایشگاه‌ها کشیده شده است و این امر ناشی از ضعف فرهنگی جامعه است.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک اظهار داشت: با وجود همه مشکلات اقتصادی در کشور سال ۹۸ اقدامات خوبی در سطح دانشگاه علوم پزشکی اراک صورت گرفت به طوری که سطح خدمات در بخش سرپایی ۲۰ درصد و در بخش جراحی ۱۲.۵ درصد رشد داشت و شرایط پایه ای درمان به نحوی بود که همه مردم از خدمات درمانی بهره مند شدند.

وی با اشاره به عقد قرارداد خرید ۲۵ میلیارد تومان تجهیزات به روز پزشکی توسط این دانشگاه، افزود: در این راستا یک دستگاه شتاب دهنده خطی ویژه بیماری‌های صعب العلاج و سرطان‌ها که تنها ۴ عدد از آن وارد کشور شده بود به قیمت ۱۶ میلیارد و ۳۰۰ میلیون تومان به استان مرکزی اختصاص یافت و با نصب آن در مرکز آموزشی درمانی آیت الله خوانساری اراک، این مرکز ارائه دهنده خدمات مربوطه در غرب کشور خواهد بود.

دکتر جمالیان اضافه کرد: یک دستگاه آنژیوگرافی نیز در مرکز آموزشی درمانی امیرالمومنین(ع) اراک نصب شده است که با فعالیت دستگاه قبلی در بخش خصوصی خدمات درمانی در این حوزه گسترش می یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی اراک در پایان گفت: احداث کلینیک واقع در هپکو به مبلغ ۳.۵ میلیارد تومان و تجهیز آن به مبلغ ۳ میلیارد تومان رو به اتمام است و اوایل سال آینده راه‌اندازی می‌شود.

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست، گفت: بیش از ۹۹ درصد موارد ابتلا به سرطان در استان ثبت می‌شود و کم ثبتی سرطان نداریم.

دکتر جواد نظری افزود: ایران بهترین سیستم رجیستری سرطان را دارد و تمامی موارد ابتلا به صورت دقیق و از چند منبع همچون ثبت احوال، مراکز پاتولوژی و بیمارستان‌ها ثبت می‌شود؛ آمار سرطان ایران نسبت به دنیا کمتر است.

وی با اشاره به اینکه کشور از حیث شیوع سرطان به ۴ سطح تقسیم شده است که استان مرکزی در سطح ۳ قرار دارد، عنوان داشت: آمار استان مرکزی در ابتلا به سرطان معده بیشتر از متوسط کشوری است که کار مطالعاتی برای آن انجام خواهد شد، اما به جرات‌ می‌گویم که کم ثبتی سرطان در استان نداریم و بیش از ۹۹ درصد موارد ابتلا ثبت می‌شود.

دکتر نظری در موضوع پسماندهای عفونی مطب‌های خصوصی ابراز داشت: دانشگاه بازدیدهای مکرر خود را انجام می دهد، حتی در برخی از موارد جرائم ۲۰ میلیون تومانی برای عدم تمکین پزشکان صادر شد و این امر باعث شد که پزشکان به عقد قرارداد با شهرداری برای جمع آوری پسماندهای عفونی ترغیب شوند، اما پس از بررسی های بیشتر مسئولان امر توجیه شدند که باید از ظرفیت بخش خصوصی استفاده شود و در حال حاضر نظام پزشکی وظیفه دارد که با شرکت خصوصی قرارداد منعقد کند.

وی تعداد بیماران مبتلا به ایدز در استان مرکزی را ۲۳۵ نفر دانست که ۸۰ درصد آنها در حال درمان هستند و سطح ویروس به صورت مکرر چک می‌شود، گفت: شیوع ایدز در استان مرکزی نسبت به کشور نصف است و طی ۲ سال اخیر هیچ کودک مبتلا به ایدزی در استان متولد نشده است.

رییس مرکز بهداشت استان مرکزی با اشاره به اینکه در بیماری‌های ایدز، سل و تب مالت اقدامات محافظتی بالایی در استان به انجام رسیده است، نصب ۱۰۰ دستگاه آلارم در تمام مراکز جامع سلامت، انجام واکسیناسیون تکمیلی فلج اطفال، واکسیناسیون هپاتیت B  در بین زندانیان و اهداکنندگان خون، جذب ۲۱۳ هزار و ۶۰۹ سفیر سلامت که ۶۸ درصد جامعه را تحت پوشش قرار می‌دهند، جذب ۲۸ هزار و ۹۳۶ سفیر سلامت دانش‌آموز که ۲۰ درصد جامعه دانش‌آموزی را پوشش می‌دهند و جذب ۲ هزار و ۴۵۵ سفیر سلامت جوان که ۳۰ درصد جامعه را پوشش می‌دهند را از جمله اقدامات انجام شده در مراکز بهداشت استان بیان کرد.

وی تصریح کرد: در امر خودمراقبتی و خطرسنجی میانسالان استان مرکزی جامعه هدف ۳۰ سال به بالا ۵۳۰ هزار نفر بودند که ۴۳۲ هزار نفر معادل ۸۱ درصد جامعه خطرسنجی شدند، همچنین در غربالگری انجام شده ۵۴ هزار و ۲۳۰ نفر معادل ۶.۳ درصد جامعه مبتلا به دیابت هستند.

دکتر نظری افزود: در سرطان پستان، دهانه رحم و روده بزرگ نیز مخاطبان ۳۰ تا ۷۰ سال غربالگری شدند که براساس آن در سرطان سینه ۶۷.۳۲ درصد زنان، در سرطان دهانه رحم ۶۷ درصد و در سرطان روده بزرگ ۶۴ درصد جامعه مورد ارزیابی قرار گرفتند.

وی در پایان در خصوص شیوع بیماری کرونا گفت: تاکنون بیش از ۷۱ هزار نفر در جهان به این ویروس مبتلا شده‌اند که ۷۰ هزار نفر آنها در چین و باقی در خارج از چین بوده‌اند و تنها سه مورد فوت ناشی از کرونا در بیرون از چین رخ داده است، ولی خوشبختانه تاکنون هیچ مورد مثبتی از این ویروس در ایران و استان مرکزی گزارش نشده است، اما آمادگی کامل در این رابطه وجود دارد و تیم های واکنش سریع نیز ساماندهی ‌شده‌اند.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست گفت: با پیگیری‌های بسیار ۴۴ نفر نیروی متخصص جذب استان مرکزی شده‌اند که ۴ نفر غایب هستند و باقی وارد استان شدند، ۸ نفر الزاما در اراک و باقی در سایر شهرستان‌ها مشغول به فعالیت هستند و برای اولین بار در استان متخصص رادیولوژی، قلب و طب اورژانس تامین شده است.

دکتر بهمن صادقی سده با اشاره به استقرار ۵ متخصص طب اورژانس در دلیجان، افزود: در حوزه جراح عمومی با کمبود جدی نیروی انسانی مواجه بودیم که اخیرا ۲ نفر جذب شده اند و در حال حاضر کمبود خاصی وجود ندارد.

وی در خصوص اعلام شکایت نسبت به برخورد و تعرفه‌های پزشکی، ویزیت‌های همزمان و عملکرد پزشکان، بیان کرد: شهروندان می‌توانند از طریق سامانه ۱۹۰ اعلام شکایت کنند؛ طبق آمار حدود ۹۴ درصد شکایات در ۱۰ ماهه نخست امسال ارجاع و پیگیری شده و ۶ درصد دیگر به دلیل زمانبر بودن پروسه رسیدگی هنوز پاسخ داده نشده است.

معاون درمان دانشگاه علوم پزشکی اراک تصریح کرد: در ۹ ماهه سال گذشته ۳ هزار و ۷۱۲ نفر بیمار تنفسی به صورت بستری و سرپایی تحت درمان قرار گرفتند که این رقم در ۹ ماهه امسال به ۲ هزار و ۳۶ نفر کاهش داشته است.

وی با تاکید بر اینکه طبق اعلام مراجع قضایی انجام خدمات مو، پوست و زیبایی توسط پزشک عمومی غیرمجاز اعلام شد و در سطح استان ۱۱ مطب بسته شد، اما پس از یکی دو ماه مجاز اعلام شد، گفت: در حال حاضر تنها از فعالیت پزشکان عمومی جدید در این حوزه جلوگیری می شود و از طرفی برای انجام این خدمات، شخص پزشک باید در مطب حاضر باشد و انجام آن توسط اپراتور مجاز نیست.

دکتر صادقی در پایان افزود: نصب کارتخوان در مطب ارتباطی به دانشگاه ندارد، طی دو ماه اخیر ۲ مورد شکایت صورت گرفت که به کمیسیون ماده ۱۱ و تعزیرات معرفی شدند.

مدیر دارو معاونت غذا و دارو دانشگاه علوم پزشکی اراک نیز در ادامه این نشست، گفت: استان مرکزی با مدیریت و برنامه‌ریزی مدون در تامین دارو، موج آنفلوآنزا را در استان پشت سرگذاشت، در حالی که برخی استان‌های همجوار با کمبود مواجه شدند.

دکتر محمدرضا سلمانی زاده، افزود: امسال یکی از سخت‌ترین سال‌های دانشگاه علوم پزشکی برای تامین دارو بود که با تلاش‌های انجام شده هیج کمبود دارویی در استان گزارش نشده است.

وی اظهار داشت: تمام اقلام ضروری دارویی با وجود مشکلات اقتصادی تامین شده است و در اختیار مراکز درمانی و داروخانه‌ای قرار دارد و در بازه زمانی که انسولین با کمبود مواجه شد، داروخانه‌های ویژه برای این خدمات به بیماران دیابتی پیش‌بینی و فعال شد و اقلام مورد نیاز در اختیار متقاضیان قرار گرفت.

کلید واژه ها: نشست خبری دکتر جمالیان مدیر دارویی معاونت غذا و دارو دکتر سلمانی زاده


نظر شما :