معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

راهی آسان برای تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور

۱۹ بهمن ۱۳۹۹ | ۱۰:۰۷ کد : ۱۵۰۱۱ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۰۱
معاون غذا و دارو اراک گفت: پدیده قاچاق نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا پدیده شومی است که صرف نظر از تخریب اقتصادی، سلامت مردم جامعه را هدف قرار می‌دهد و متاسفانه شاهد هستیم که بخشی از کالاهای قاچاق را اقلام سلامت محور شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های ورزشی و شیر خشک تشکیل می دهد.
راهی آسان برای تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو اظهار کردیکی از رسالت‌های دانشگاه های سطح کشور فرهنگ‌سازی، اطلاع‌رسانی و آموزش عمومی جهت ارتقاء سلامت مردم است؛ برای تحقق این امر سعی می‌کنیم از مکان هایی با پتانسیل مردمی بیشتر همچون ناوگان اتوبوسرانی، مراکز اموزشی و مواردی از این قبیل استفاده کنیم؛ بازار و مراکز عرضه محصولات سلامت محور هم از جمله همین فضاهای مناسب برای شناساندن کالاهای قاچاق به مردم است، چرا که هم مصرف کنندگان و هم فروشندگان در این مکان حضور دارند و می توانیم تا جای ممکن به صورت مستقیم با مخاطبان ارتباط بگیریم.

دکتر علیمرادیان گفت: پدیده قاچاق نه تنها در کشور ما بلکه در تمام دنیا پدیده شومی است که صرف نظر از تخریب اقتصادی، سلامت مردم جامعه را هدف قرار می‌دهد و متاسفانه شاهد هستیم که بخشی از کالاهای قاچاق را اقلام سلامت محور شامل خوراکی‌ها، آشامیدنی‌ها، لوازم آرایشی و بهداشتی، تجهیزات پزشکی، مکمل‌های ورزشی و شیر خشک تشکیل می دهد.

وی ادامه داد: متاسفانه در کشور این پدیده وجود دارد و هیچ کس مسئول پاسخگویی در قبال عوارض استفاده از اجناس قاچاق نیست؛ هر کالایی در این زمینه به تایید وزارت بهداشت نیاز دارد، در واقع این سازمان بعد از بررسی هویت کالا، در صورتی که با استانداردهای سلامت سطح کشور منطبق باشد، اجازه ورود به کشور را صادر می‌کند و تمامی اجناسی که اجازه ورود دارند برچسب اصالت کالا دریافت می کنند.

واردات کالا فرآیند تعیین شده‌ای از سوی وزارت بهداشت دارد

معاون غذا و دارو تاکید کرد: این برچسب در واقع ابزاری است برای مصرف‌کننده که تضمین می‌کند کالایی اصیل خریداری کرده است و شخصی، شرکتی یا نهادی پشت کالا وجود دارد که پاسخگوی وضعیت سلامت آن است.

وی بیان کرد: واردات کالا فرآیند و روند تعیین شده‌ای از سوی وزارت بهداشت دارد؛ این سازمان مشخص می کند که کالای مورد نظر از چه طریقی، در چه دمایی و تحت چه شرایط نگهداری به کشور وارد شود.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک تشریح کرد: هنگام خرید یک کالای وارداتی ابتدا به دنبال برچسب اصالت کالا بگردید، اگر این برچسب روی محصول وجود نداشت، شکی بر قاچاق بودن آن نیست و تاییدی بر اصالت و سلامت آن وجود ندارد، اما حتی وجود برچسب روی محصول هم سلامت آن را تضمین نمی کند چرا که ممکن است پرچسب تقلبی باشد.

یکی از راه های اطمینان اصالت کالا این است که کد ۱۶ رقمی روی برچسب‌ را بعد از خراشیدن به سامانه ی۲۰۰۰۰۸۸۲۲ ارسال کنید؛ باید به توجه کامل به ارقام این سامانه داشته باشید، چرا که این تنها سامانه مورد تایید وزارت بهداشت است و چندین سامانه تقلبی با تفاوت‌های جزئی در اعداد وجود دارد.

معاون غذا و دارو یادآوری کرد: بعد از ارسال پیامک پاسخی شامل نام محصول، نام کارخانه، تاریخ تولید و تاریخ انقضا دریافت می کنید که اگر با محصول مطابقت نداشت کالا قاچاق محسوب می‌شود.

کلید واژه ها: تشخیص اصالت کالاهای سلامت محور معاون غذا و دارو اراک


( ۲ )

نظر شما :