معاون دانشگاه علوم پزشکی اراک:

۸۰ داروخانه برای توزیع انسولین در استان مرکزی تعیین شد

۱۹ اسفند ۱۳۹۹ | ۱۰:۲۸ کد : ۱۵۷۲۷ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۴۳۴
معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: ۸۰ داروخانه در این استان با هدف دسترسی آسان بیماران دیابتی به انسولین قلمی تعیین شد.
۸۰ داروخانه برای توزیع انسولین در استان مرکزی تعیین شد

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر «عباس علیمرادیان» روز سه‌شنبه در گفت و گو با ایرنا افزود: بیماران دیابتی با ثبت‌نام در سامانه سامانه تیتک( TTAC ) می‌توانند انسولین مورد نیازشان را از مراکز تعیین شده دارویی تهیه کنندو با  اجرایی شدن این طرح با نظم و عدالت انسولین  به دست مصرف کنندگان واقعی می‌رسد و از کمبود آن جلوگیری می‌شود.

وی اظهار داشت: داروخانه‌های منتخب برای توزیع انسولین در این استان موظف هستند سهمیه تعیین شده را  فقط بر مبنای داده‌های ثبتی در سامانه تیتک به فروش برسانند و با ثبت دارو در سامانه از  فروش غیرمنطقی و خارج از شبکه آن جلوگیری می‌شود.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی اراک و خدمات بهداشتی و درمانی گفت: مشکل تامین و توزیع انسولین قلمی برای بیماران دیابتی استان مرکزی حل شده و این بیماران می‌توانند داروی مورد نیاز خود را با تدابیر اتخاذ شده با خیال راحت تهیه کنند.

دکترعلیمرادیان افزود: کمبود انسولین قلمی مختص استان مرکزی نیست و سایر مناطق کشور نیز با ان دست و پنجه نرم می‌کنند، چرا که این دارو در زمره اقلام وارداتی است که در تامین به‌موقع آن موانعی ایجاد شده بود.

وی اظهار داشت: ۵۰مراکز داروخانه منتخب برای توزیع انسولین در اراک ۵۰ باب است  که بیماران با نسخه پزشک و ارایه کد ملی می‌توانند دارو مورد نیاز خود را دریافت کنند.

معاون غذا و داروی دانشگاه علوم پزشکی و خدمات بهداشتی و درمانی اراک گفت: با توجه به محدودیت در تامین انسولین، این دارو  فقط به بیماران دارای پرونده پزشکی قابل ارایه است و به‌صورت دستی به فرد دیگری داده نمی‌شود.

دکتر علیمردایان افزود: سهمیه داروخانه هایی که انسولین را در سامانه ثبت نمی‌کنند، تجدید نظر خواهد شد و در مراحل بعدی سایر اهرم های قانونی برای جلوگیری از هرگونه سوءاستفاده به کار گرفته می‌شود.

رئیس گروه بیماری‌های غیرواگیر مرکز بهداشت استان مرکزی گفت: طبق برآوردهای علمی ۹ و نیم درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای این استان به دیابت مبتلا هستند.

دکتر «پری میرشفیعی» افزود: آخرین اطلاعات در سامانه سیب سلامت که از طریق مراکز بهداشتی و درمانی به دست آمده بیانگر آن است که شیوع دیابت در زنان استان ۲ برابر مردان است و موارد شناسایی شده این بیماری غیرواگیر در حوزه روستایی به شهرها بهتر در استان انجام شده است.

وی اظهار داشت: تاکنون موارد ابتلا به دیابت در هفت درصد از جمعیت ۲۵ سال به بالای مناطق روستایی و حدود چهار دصد از جمعیت مشمول شهرهای استان شناسایی و در سامانه سیب درج شده است.

۱۹ بیمارستان فعال با یک‌هزار و ۹۴۵ تخت مصوب و یک‌هزار و ۷۵۰ تخت فعال و ۸۵ بخش درمانی در استان مرکزی وجود دارد که ۱۵ واحد بیمارستانی مربوط به حوزه دولتی، سه بیمارستان با راهبری حوزه مدیریت درمان تامین اجتماعی و ۲ بیمارستان نیز خصوصی در اراک و ساوه است.

کلید واژه ها: توزیع انسولین دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


( ۱ )

نظر شما :