معاون غذا و دارو اراک مطرح کرد؛

محصولات تقلبی و لوازم بهداشتی قاچاق بلای جان مردم

۱۱ خرداد ۱۴۰۰ | ۱۲:۴۲ کد : ۱۷۷۵۸ اخبار اصلی
تعداد بازدید:۵۷۱
معاون غذا و دارو اراک گفت: بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور در اختیار محصولات تقلبی و قاچاق است و متأسفانه اکثر شهروندان در خرید لوازم آرایشی به دنبال قیمت مناسب هستند نه کیفیت، که این موضوع یکی از اشتباهات در خرید لوازم آرایشی است.
محصولات تقلبی و لوازم بهداشتی قاچاق بلای جان مردم

به نقل از روابط عمومی معاونت غذا و دارو اراک، دکتر عباس علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک، با بیان این مطلب که در مصرف لوازم آرایشی باید بسیار حساس باشیم، اظهار داشت: لوازم آرایشی و بهداشتی در بازار در انواع مختلف وجود دارد و متأسفانه اکثر شهروندان در خرید لوازم آرایشی به دنبال قیمت مناسب هستند نه کیفیت، که این موضوع یکی از اشتباهات در خرید لوازم آرایشی است.

وی با بیان اینکه لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی و بدون مجوز های بهداشتی که در بازار وجود دارد اکثر با قیمت های بسیار پایین به فروش می رسد، گفت: حساسیت پوستی، ریزش شدید مو، صدمات کبدی، آکنه و جوش سرسیاه و ایجاد لکه های پوستی از مهم ترین عوارض استفاده از لوازم آرایشی و بهداشتی قاچاق و تقلبی است.

 

معاون غذا و دارو، عنوان داشت: که بیش از ۵۰ درصد بازار لوازم آرایشی و بهداشتی کشور در اختیار محصولات تقلبی و قاچاق است.

عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی اراک با طرح این موضوع که گاهی اوقات علت بروز قاچاق و تقلب ناشی از ضعف دسترسی مردم به کالاهای اصیل و مجاز است و گاهی اوقات ناشی از مسائل مالی و اقتصادی است، گفت: زیان های قاچاق کالاهای سلامت نسبت به سایر کالاها بیشتر است و زیان در این حوزه فقط اقتصادی نیست بلکه آسیب کالاهای قاچاق در این حوزه که عمدتا تقلبی هم هستند به سلامت مردم از زیان های اقتصادی آنها کمتر نیست. متأسفانه شبکه های مویرگی توزیع کالاهای قاچاق در کشور وجود دارد که از طریق کشورهای دیگر به طرق مختلف به کشورمان ارسال می شود که باید با مسئله برخورد شود.

دکتر علیمرادیان توصیه کرد: همشهریان توجه داشته باشند که نقش داروسازان به این دلیل در حوزه آرایشی و بهداشتی می تواند مهم باشد که تنها دانش آموختگان دانشگاهی هستند که دروس تخصصی فرآورده های آرایشی و بهداشتی را در دوران تحصیل گذرانده اند و براحتی می تواند زیر نظر داروسازان ارائه شود.
 

در پایان معاون غذا و دارو چند توصیه برای تهیه محصولات آرایشی و بهداشتی ارئه کردند:

 

به مصرف کنندگان عزیز توصیه میکنم:

 

۱- برای خرید کالاهای فوق حتما به داروخانه یا فروشگاه های دارای پروانه و معتبر سابقه دار مراجعه کنند.

 

۲- در هنگام خرید به برچسب اصالت کالا توجه کافی کنند.

 

۳- هر گونه تفاوت قیمت معنی داری را یک هشدار جدی تلقی کنند و از خرید کالاهایی که با نمونه های اصلی آن تفاوت قیمتی فاحش دارند خودداری کنند.

 

۴- امروزه با وجود سیستم ها و موتورهای جستجو قابلیت جستجوی سریع نام صحیح کالا ، شکل واقعی و مشخصات لیبل ... با سرعت بالا فراهم است لذا حتما موارد فوق را برای اطمینان از اصالت کالا از طریق اینترنت جستجو نمایند.

 

۵- همواره به تاریخ تولید و انقضاء کالا توجه نمایند و هر گونه دستکاری را مد نظر قرار داده و از خریداری کالای فوق خودداری کنند.

 

۶- هر گونه تغییر بافت محصول یا دو فاز شدن وعدم یکنواختی آن را یک نشانه جدی تلقی کنند و از خریداری آن بپرهیزند.

کلید واژه ها: محصولات غیر مجاز آرایشی و بهداشتی دکتر علیمرادیان معاون غذا و دارو اراک


نظر شما :